Na razie jesteśmy obecni przede wszystkim na rynkach Unii Europejskiej głównie poprzez eksport - tłumaczy prezes Fundacji Krzysztof Kaczmar. Jak mówi, najczęściej są to Niemcy, a także Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, częściowo rynki Europy Środkowej, w tym Litwa.
Główną barierą dla firm jest biurokracja
Obecne za granicą polskie firmy charakteryzują się przede wszystkim dużą odwagą i determinacją, by się rozwijać i być konkurencyjnym - podkreśla dyrektor zarządzający departamentu klientów strategicznych Citi Handlowy Piotr Kosno. Dodaje, że mają dobre produkty i usługi. Działają przede wszystkim w takich branżach jak żywność, farmacja, IT, maszyny i wyposażenie. Podobnie jak u nas, za granicą też napotykają na bariery. Główną jest biurokracja. Czasami, aby w coś zainwestować trzeba mieć 20 pozwoleń - zwraca uwagę dyrektor Kosno.
Największym wyzwaniem czynniki makroekonomiczne
Badanie wykazało też, że największym wyzwaniem w rozwoju firm są czynniki makroekonomiczne takie jak między innymi kursy walut, a także konkurencja zagraniczna. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, firmy najczęściej inwestują w kapitał ludzki, konkurują ceną oraz jakością produktów i usług. Bardzo liczą się wiedza i doświadczenie pracowników.
Polscy eksporterzy zdobywają nowe rynki. Ale liczą na większe wsparcie państwa >>>
Z badania wynika też, że firmy nie mają problemu z finansowaniem swojej działalności z zewnątrz - głównie z banków i dotacji unijnych.
Badaniem objęto ponad 500 przedsiębiorstw o obrotach powyżej 8 milionów złotych. Nie było wśród nich mikroprzedsiębiorstw.
IAR, awi