Logo Polskiego Radia
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 11.01.2016

Innowacje potrzebują zachęt i koordynacji

Koniec z imitacjami, czas na innowacje - zapowiada Rada ds. Innowacyjności, na której czele stanął wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.
Posłuchaj
  • Co trzeba zrobić aby polska gospodarka była bardziej innowacyjna, mówi w radiowej Jedynce Krzysztof Szubert, ekspert Business Center Club./Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Rada chce powołać m.in. program Start In Poland, który ma stanowić łącznik między dużymi firmami, w tym spółkami skarbu państwa, a mniejszymi, kreatywnymi przedsiębiorstwami.

̶  To dobre rozwiązanie, bo dziś panuje w tej materii dość duże rozproszenie - mówi Krzysztof Szubert, ekspert Business Center Club.

Trzeba skoordynować pomoc dla innowacyjnych przedsięwzięć

Jak wylicza, mamy ogromną grupę drobnych podmiotów – czy to inkubatorów przedsiębiorczości, najróżniejszych kapitałów zalążkowych, instytutów badawczych – tych punktów jest w Polsce ok. 700, i teraz pojawia się temat skoordynowania tych działań

̶ Tak, by środki się nie dublowały i były wydawane jak najbardziej efektywnie, tak by jak najszerzej docierały do rynku – mówi Szubert.

Trzeba skatalogować to, co mamy

Dziś zapowiedziano także przeglądy krajowych inteligentnych specjalizacji oraz powołanie do życia tzw. programów "pierwszej prędkości". Wcześniej jednak - według eksperta - trzeba zrobić remanent tego co już mamy.

̶ Ostatnio badaliśmy wykorzystanie tzw. komór starzeniowych, badających starzenie się materiałów, funkcjonujących w różnych ośrodkach. I okazało się, że mamy ich coraz więcej, ale ich wykorzystanie jest małe. Stąd trzeba stworzyć katalog ofertowy, z czym można wyjść do polskich start-upów, co można badać – mówi ekspert.

Trzeba większych zachęt, w tym finansowych, do stosowania innowacyjnych rozwiązań

Ponadto mają zostać opracowane zmiany do ustawy o wspieraniu innowacyjności. Dziś największą barierą prawną - jak mówi Szubert – jest brak odpowiednich zachęt do inwestowania w innowacje.

Nie mamy np. rozwiązań dotyczących odliczania od podatków, czy wliczania w koszty środków przeznaczanych na innowacje, a więc przybliżających firmy do naukowców i odwrotnie – mówi ekspert.

Główmy celem przyświecającym zmianom jest i efektywne zainwestowanie ponad 16 mld euro przeznaczonych na innowacje w krajowych i regionalnych programach oraz rodzimego kapitału, tak aby polskie produkty stały się cenionym i poszukiwanym dobrem na światowych rynkach.

Błażej Prośniewski, jk