Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 03.02.2016

Firmy rodzinne to już nie „prywaciarze”

Tradycja, wysoka jakość, rzetelność, wiarygodność i uczciwość to cechy, które najczęściej kojarzą się Polakom z firmami rodzinnymi.
Posłuchaj
  • Oznaczeniu i zmianach dotyczących firm rodzinnych w Polsce, mówi w Polskim Radiu 24 Katarzyna Gierczak Grupińska, Prezes Fundacji Firmy Rodzinne. /Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Z kolei właściciele firm rodzinnych zostali scharakteryzowani jako osoby przedsiębiorcze, pracowite, zaradne i kreatywne.

To koniec mitu prywaciarza

To potwierdza, że Polacy odeszli już od negatywnego stereotypowego postrzegania rodzinnego przedsiębiorcy jako "prywaciarza" - cwaniaka, który żeruje na naiwności klientów i wyzyskuje swoich pracowników.

W dodatku co trzeci z nas deklaruje gotowość płacenia więcej za produkty pochodzące z firm rodzinnych.

Niestety jest taki problem, że firmy rodzinne nie chcą ich oznaczać. ̶ Bardzo niewiele firm rodzinnych to robi - tłumaczy Katarzyna Gierczak Grupińska, Prezes Fundacji Firmy Rodzinne.

Konsument szuka produktów firm rodzinnych

Jak podkreśla, sama pochodzi z takiej firmy i nie dziwi się, że w tyle głowy niejednej osoby z firmy rodzinnej pozostają epitety z PRL-u – o badylarzach, prywaciarzach.

Tymczasem już sami konsumenci domagają się tego, aby firma rodzinna nie była anonimowa. Jak podkreśla, ponad jedna trzecia badanych konsumentów chciałaby zapłacić więcej za produkty z firm rodzinnych.

̶ Już czas dać biznesowi twarz – mówi.

Większe zaufanie do firm rodzinnych

Zaufanie do firm rodzinnych wynika z przeświadczenia, że właściciel sam dba o jakość wytwarzanych produktów. Z danych wynika, że około 80 proc. wszystkich polskich firm to firmy rodzinne. To one są motorem naszej gospodarki.

̶ Firmy rodzinne widać w rolnictwie, w usługach, nie ma ich chyba tylko w energetyce – mówi Katarzyna Gierczak Grupińska.

I cały świat chwali się swoja rodzinnością. My też powinniśmy się promować - stąd logo firm rodzinnych - znak Drzewko Firma Rodzinna.

̶ To logo jest znane na całym świecie, bo rodziny jeżdżące ze swoim biznesem na targi wożą je ze sobą, gdyż bardzo ułatwia to rozmowy. Kontrahenci nie pytają wtedy o początki firmy i relacja zaczyna się z uśmiechem – mówi ekspertka.

Rodzinne przedsiębiorstwa wypracowują około 40 procent polskiego PKB i stanowią około 36 procent polskich firm.

Justyna Golonko, jk