Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Wiśniewska 15.02.2016

Innowacyjność polskich firm: teoria konta praktyka

Ministerstwo Rozwoju zadeklarowało wprowadzenie ulg inwestycyjnych dla firm wdrażających innowacje. To dobry sygnał, bo jak wynika z badań wielu polskich przedsiębiorców, przede wszystkim właścicieli małych i średnich firm, podchodzi do tematu innowacyjności z głęboką rezerwą.
Posłuchaj
  • O tym, że polskie firmy są na bakier z innowacyjnością, mówił w „Porannych rozmaitościach” radiowej Jedynki: Grzegorz Jarzębski z Europejskiego Funduszu Leasingowego (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Wielu przedsiębiorców liczy również na wsparcie, bo właśnie brak środków sprzyja przekonaniu, że dany rodzaj prowadzonej działalności nie nadaje się do wdrażania nowych rozwiązań.

- Unijna definicja innowacyjności to wdrożenie nowego bądź zdecydowanie ulepszonego produktu, usługi, procesu, nowej metody badawczej czy marketingowej, bez względu na to, czy ona jest wdrożona w przedsiębiorstwie, czy jest to wytworzenie nowego produktu stosowanego w skali świata czy Europy – wyjaśnia Grzegorz Jarzębski z Europejskiego Funduszu Leasingowego. – Polscy przedsiębiorcy zdecydowanie podchodzą do definicji innowacyjności w bardzo krytyczny sposób, zbyt ostrożnie. Nie traktują innowacyjności jako rozwiązań wdrażanych w swoich firmach na własne potrzeby. Nie traktują też jako innowacyjności tych projektów, które są prowadzone, ale z jakiś względów nie wdrażane w funkcjonowaniu firmy – dodaje.

Jedynie 20 proc. przedsiębiorców inwestuje w innowacje

Jednocześnie przedsiębiorcy powszechnie deklarują przekonanie, że innowacje to podstawa rozwoju.

- Mamy rozbieżności pomiędzy głoszonymi teoriami a praktyką. Ponad 80 proc. przedsiębiorców twierdzi, że inwestycje w innowacyjność to gwarancja długotrwałego rozwoju firmy. Z drugiej strony jedynie 20 proc. przedsiębiorców faktycznie inwestuje w innowacje – podaje liczby gość radiowej Jedynki.

Ograniczenia w zakresie innowacyjności

Jako ograniczenia w zakresie innowacyjności, jak wyjaśnia Grzegorz Jarzębski, przedsiębiorcy wymieniają przede wszystkim brak dostępu do zewnętrznych źródeł finansowania.

- Ponad 20 proc. przedsiębiorców wskazuje ten czynnik jako ograniczający – zaznacza ekspert. - Dwadzieścia kilka proc. wskazuje również jako ograniczenie czynnik związany z przepisami prawnymi. Przedsiębiorcy w szczególności postulują wprowadzenie ulg podatkowych dla rozwiązań innowacyjnych. Postulują również skracanie procedur, ich upraszczanie, a co za tym idzie szybsze pozyskiwanie środków – dodaje.

Finansowanie innowacji głównie ze środków własnych

Jeżeli już zaś polscy przedsiębiorcy inwestują w innowacje, głównie są to środki własne.

- 94 proc. przedsiębiorców inwestujących w innowacje korzysta m.in. ze środków własnych – mówi Grzegorz Jarzębski.

Ekspert zwraca również uwagę na duże ryzyko takiej inwestycji, kiedy pieniądze z bieżącej działalności wykorzystywane są na innowacje.

- Przy nieudanym projekcie innowacyjnym, może to spowodować brak płynności przedsiębiorstwa – podkreśla gość radiowej Jedynki.

Jeżeli zaś chodzi o zewnętrzne źródła finansowania projektów innowacyjnych, przedsiębiorcy, jak wyjaśnia Grzegorz Jarzębski, wymieniają trzy główne źródła: dotacje ze środków unijnych, kredyt i leasing.

Przedsiębiorcy przyznają, że za innowacyjne firmy należy uznać te, które nie tylko inwestują w nowe technologie, ale i w rozwój kadry. Jednocześnie tylko 5 proc. firm wysyła swoich pracowników na szkolenia.

Dariusz Kwiatkowski, awi