Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Borys 18.03.2016

Firmy mogłyby zarabiać więcej, ale…

Większe kompetencje cyfrowe w firmie pozwalają wypracować większy zysk.
Posłuchaj
  • O technologiach cyfrowych w firmach w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki mówi dr Justyna Jasiewicz -Szefowa działu badań Centrum Cyfrowego (Kamil Piechowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

W Polsce około 67 procent wszystkich osób aktywnych zawodowo jest zatrudnionych w małych i średnich firmach. Wytwarzają one według różnych źródeł od pięćdziesięciu do siedemdziesięciu procent wartości Produktu Krajowego Brutto.

Umiejętności przekładają się na zyski

Niektórzy eksperci uważają, że wpływ małych i średnich przedsiębiorstw na PKB byłby większy, gdyby pracownicy i właściciele tych firm, rozwijali swoje umiejętności cyfrowe.

Firmy są dobrze wyposażone, ale wykorzystanie posiadanych urządzeń pozostawia wiele do życzenia, wyjaśnia dr Justyna Jasiewicz -Szefowa działu badań Centrum Cyfrowego.

Mamy możliwości, ale…

- Kiedy obserwujemy dane dotyczące wykorzystywania i dostępności technologii cyfrowych, wskaźniki pokazujące dostępność są bardzo wysokie. Niemal 90 proc. polskich małych i średnich przedsiębiorstw ma w swoich biurach komputery podłączone do Internetu. Ponad 60 proc. ma dostęp do Internetu szerokopasmowego. Natomiast kiedy przekładamy ten dostęp na wykorzystanie, to te indeksy lecą bardzo mocno w dół. Jeśli spojrzymy na to, jak ludzie korzystają z technologii okazuje się, że tylko 7 proc. pracowników małych i średnich firm pracuje w chmurze, tylko 20 proc. korzysta z serwisów społecznościowych – wylicza gość radiowej Jedynki.

Ważne są kompetencje

Tymczasem przedsiębiorcy mogą i powinni korzystać z programów, które pozwalają poszerzać kompetencje cyfrowe.

- Jednym z bardzo znany programów, które mogą wspierać przedsiębiorców w zdobywaniu technologii cyfrowych jest program internetowy Rewolucje firm, który jest polską odmianą programu Growth Engine. Program ten pokazuje przedsiębiorcom, korzyści z technologii cyfrowej. Szkolenia są prowadzone dwutorowo. Z jednej strony funkcjonuje platforma e-learningowa, z której każdy może korzystać za darmo w dowolnym momencie. Mają zajęcia on-line. Pewna pula przedsiębiorców miała też możliwość skorzystać ze szkoleń z trenerami – wyjaśnia specjalistka.

Podobne działania prowadzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Na cyfryzację są też przeznaczane pieniądze z programu operacyjnego Polska Cyfrowa

Kamil Piechowski, abo