Logo Polskiego Radia
PAP
Anna Wiśniewska 01.04.2016

Rusza konkurs NCBR wspierający międzynarodową ekspansję polskich firm

W kwietniu rusza kolejny konkurs Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Go_Global.pl. Jego celem jest wsparcie w komercjalizacji na rynkach światowych wyników prac B+R polskich firm technologicznych. Budżet konkursu wynosi 8 mln złotych.

Go_Global.pl jest programem NCBR pozwalającym uzyskać dofinansowanie kosztów przygotowania strategii wejścia na rynki zagraniczne, później zaś rozwoju i weryfikacji tej strategii w relacjach z potencjalnymi inwestorami i partnerami biznesowymi. Adresowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw działających w sektorze wysokiej i średnio-wysokiej technologii.

Elastyczność przy szczegółach projektów

Beneficjenci pierwszego konkursu Go_Global.pl podkreślają jego przystosowanie do potrzeb tego rodzaju przedsiębiorstw – przede wszystkim z uwagi na sporą elastyczność przy szczegółach projektów.

- GoGlobal.pl oferuje dużą dowolność w kwestii wyboru państwa, w którym realizowany będzie projekt – powiedziała Katarzyna Michalak-Magda, prezes zarządu spółki PolTREG. - Przede wszystkim zaś przekazuje środki na coś, co często bywa niedofinansowane względem badań nad produktem: na profesjonalne doradztwo oraz na weryfikację wypracowanej strategii na docelowym rynku przez inwestorów lub potencjalnych klientów – dodaje.

Spółka PolTREG została powołana w celu komercjalizacji metody służącej leczeniu cukrzycy typu 1 u dzieci z wykorzystaniem preparatu TREG, powstałego na bazie limfocytów T-regulatorowych. Jak tłumaczy Michalak-Magda, „za jej pomocą regulujemy naturalną reakcję obronną organizmu”. - Metoda czasem określana jest mianem "szczepionki na cukrzycę". Polega ona na tym, że z krwi pacjenta izolujemy limfocyty T-regulatorowe, namnażamy je i podajemy z powrotem pacjentowi, od którego zostały pobrane, bez modyfikacji genetycznych - opisuje.

- Program GoGlobal.pl znany był już naszemu zespołowi z wersji pilotażowej – mówi Michalak-Magda. - Przekonaliśmy się wówczas, że jest on bardzo wartościowy dla firm innowacyjnych, które chcą wystartować na rynkach zagranicznych. Niezwykle przyjaznym dla takich firm czyni go zarówno poziom dofinansowania, jak i łatwość procedur – NCBR udziela tutaj naprawdę ogromnego wsparcia. Również w rozwiązywaniu problemów wynikłych podczas realizacji projektu nie byliśmy nigdy pozostawieni sami sobie – dodaje.

Beneficjenci konkursu pozytywnie oceniają współpracę z NCBR

Podobnie współpracę z NCBR opisuje Urszula Milkiewicz z firmy Origintag, która również zdobyła dofinansowanie w pierwszym konkursie. - Zdecydowaliśmy się na samodzielne napisanie wniosku – tłumaczy. - Bardzo nam w tym pomogło wsparcie osób pracujących w NCBR – można było uzyskać od nich cenne porady.

Firma Origintag zgłosiła do programu GoGlobal autorską technologię systemu zabezpieczenia marki, opierającą swoje działanie na technologii NFC, która jest podstawą np. płatności zbliżeniowych. - Oferujemy naszym klientom trzy rzeczy: umieszczane na ich produktach tagi, aplikację mobilną oraz system dla producentów, którzy wypuszczają na rynek otagowane produkty – mówi Milkiewicz. Jak podkreśla, „aplikacja pozwala przede wszystkim sprawdzić oryginalność produktu; możemy również otrzymać różne informacje na jego temat”.

Budżet konkursu to 8 mln zł

Program Go_Global.pl realizowany jest we współpracy z Plug&Play Tech Center, Fraunhofer MOEZ, Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości, Flinders Partners, FundingBox Accelerator, Accelerace oraz Instituto Superior para el Desarrollo de Internet (ISDI) oraz Polsko-Amerykańską Radą Współpracy (US-Polish Trade Council - USPTC). W tym roku do grona partnerów dołączyli WIOT Technology Group oraz Polski Instytut Badań i Rozwoju oferujący udział programie akceleracyjnym Vertical Engine w Tel Awiwie.

Budżet konkursu to 8 mln zł. Nabór wniosków w formie elektronicznej potrwa od 18 kwietnia do 2 czerwca. Okres realizacji projektu nie może przekroczyć 6 miesięcy, a maksymalna wartość dofinansowania jednego projektu to 150 tys. zł. Beneficjenci programu będą zobligowani do wniesienia wkładu własnego w wysokości 15 proc. kosztów kwalifikowanych.

PAP, awi