Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Borys 11.01.2017

Mediacje zamiast sądu, to rozwiązanie tańsze i szybsze

Polubowne rozwiązywanie sporów przy Rzeczniku Finansowym będzie szybsze i łatwiejsze. A to za sprawą tzw. ustawy o ADR, która wczoraj weszła w życie.
Posłuchaj
  • O nowościach w polubownych rozwiązaniach sporów w audycji Po pierwsze gospodarka radiowej Jedynki (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Precyzuje ona najważniejsze dla osiągania ugód elementy, czyli poufność postępowania oraz bezstronność i niezależność prowadzących je ekspertów. To zupełnie nowa jakość.

- Rzecznik Finansowy może łączyć w swoim postepowaniu dwa typowe dla polubownego rozwiązywania sporu tryby mediacji i koncyliacji. Oznacza to, że jeśli klient zwróci się do nas z wnioskiem o takie polubowne rozwiązanie sporu możemy wykorzystują techniki mediacyjne prowadzące do zbliżenia stanowisk stron, a jeśli to nie przyniesie rozwiązania, stosując typową technikę koncyliacyjną zaproponować swoje rozwiązanie sporu - mówi Marcin Jaworski z biura Rzecznika Finansowego.

Taniej i szybciej

Z punktu widzenia konsumentów to znacznie bardziej korzystne rozwiązanie niż sprawa sądowa.

- Postępowanie polubowne jest bardzo dobrą alternatywą dla postępowań sądowych. Po pierwsze trwa dużo krócej, po drugie jest wielokrotnie tańsze niż prowadzenie sporu w sądzie. Warto to brać pod uwagę podejmując decyzję, czy chcemy rozwiązać spór polubownie idąc na pewne ustępstwa, bo to jest istota takiego rozwiania, czy też dalej iść w spór sądowy, który jest droższy i czasochłonny – mówi ekspert.

Nowe rozwiązania

Marcin Jaworski podkreśla też, że nowa ustawa wprowadza nowe obowiązki dla podmiotów rynku finansowego.

- Wspomniana ustawa przewiduje, że instytucje finansowe, takie jak banki, czy ubezpieczyciele będę musiały informować w pismach o tym, że Rzecznik Finansowy jest właściwy do prowadzenia takiego polubownego rozwiązywania sporów. Te instytucje finansowe, jeśli tylko klient zgłosi się z takim wnioskiem do nas, nie mogą odmówić przystąpienia do takiego postępowania – dodaje.

Rozwiązania on-line

A nowością, z której już wkrótce będzie można skorzystać, jest też możliwość rozwiązywania sporów on-line za pośrednictwem specjalnej platformy internetowej ODR -mówi Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

- Jeśli chcemy złożyć skargę musimy wypełnić elektroniczny formularz. Wybieramy podmiot ADR, ten podmiot odbiera informację i przesyła ją do przedsiębiorcy ta komunikacja między przedsiębiorcą i podmiotem ADR odbywa się poprzez tę platformę. Jeśli decydujemy się na złożenie skargi na przedsiębiorcę z zagranicy platforma pomoże nam również w tłumaczeniu skargi oraz dokumentacji – tłumaczy.

Wszystkie niezbędne informacje na temat polubownego rozstrzygania sporów można znaleźć na stronach instytucji konsumenckich. Co ważne, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utworzył też specjalny punkt kontaktowy udzielający pomocy konsumentom i przedsiębiorcom w sprawach dotyczących pozasądowego rozwiązywania sporów.

Elżbieta Szczerbak, abo