Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Jarosław Krawędkowski 16.08.2019

Pracownicze Plany Kapitałowe dla pracodawców: jakie mają obowiązki, jakie korzyści

Od 1 lipca zaczęły funkcjonować Pracownicze Plany Kapitałowe - jako pierwsze przystąpiły do nich najwięksi pracodawcy - zatrudniający powyżej 250 pracowników. Do programu może się  kwalifikować nawet 11 milionów pracowników. Jakie obowiązki ma pracodawca, kto ma obowiązek prowadzić PPK i na jakich zasadach, oraz  jakie korzyści wynikają z PPK dla firmy oraz dla pracowników?

PPK to Pracownicze Plany Kapitałowe. Program ten ma dawać pracownikom możliwość dobrowolnego oszczędzania na dodatkową emeryturę i jest obowiązkowy dla pracodawców. PPK ma być nowym sposobem na to, aby jakość życia osób po 60 roku życia była lepsza pod względem finansowym.

Obowiązki Pracodawcy

Do PPK musisz zgłosić osoby, które zatrudniasz na podstawie m.in.: umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy agencyjnej i innej umowy o świadczenie usług, z której dla Ciebie jako pracodawcy wynika obowiązek płacenia składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Uczestnictwo w PPK jest możliwe dla pracownika, gdy zatrudniasz go co najmniej 3 miesiące.

Choć PPK jest współfinansowane przez pracodawcę i ma ułatwiać pracownikom długoterminowe oszczędzanie, to uczestnictwo w nim jest dobrowolne dla osób zatrudnionych. Oznacza to, że nawet jeśli zapiszesz swojego pracownika do PPK, to może on z niego zrezygnować.

PPK zostało tak skonstruowane, aby składki były finansowane z trzech źródeł

 Wpłaty podstawowe na konto PPK mają pochodzić:

- z pensji pracownika (2% wynagrodzenia brutto - od podstawy składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe),

- od pracodawcy (1,5% wynagrodzenia brutto - od podstawy składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe),

- od Państwa (jednorazowa składka powitalna ze budżetu państwa - 250 zł oraz dopłata roczna - 240 zł co rok).

Osoby, które ukończyły 18 lat, a nie ukończyły 55, musisz automatycznie zgłosić do PPK. Pracownika, który ukończył 55 lat nie masz obowiązku zgłaszać do PPK, natomiast może on sam złożyć wniosek o przystąpienie do programu. W takiej sytuacji musisz zastosować się do prośby pracownika. Pracownicy, którzy ukończyli 70 r. ż. nie mogą przystąpić do PPK.

Kiedy nie trzeba wprowadzać PPK w firmie?

Choć prowadzenie PPK jest obowiązkowe dla pracodawców, to ustawodawca przewidział sytuacje, w których nie musisz prowadzić obowiązkowo PPK dla swoich pracowników.

Do tych wyjątków należą: 

- Jeśli w dniu rozpoczęcia stosowania ustawy o PPK, prowadzisz Pracownicze Programy Emerytalne dla przynajmniej 25% pracowników (należy także uwzględnić np. osoby w zatrudnieniu cywilnoprawnym), ze składką 3,5% (tj. naliczasz i odprowadzasz składki podstawowe w tej wysokości);

- Jesteś mikroprzedsiębiorcą i wszystkie osoby przez Ciebie zatrudnione odmówią udziału w PPK;

- Jesteś osobą fizyczną, która zatrudnia, w zakresie niezwiązanym ze swoją działalnością gospodarczą, osobę fizyczną w zakresie, który nie jest związany z działalnością gospodarczą tej osoby.

- Osoby samozatrudnione, które nie zatrudniają innych osób, nie są objęte obowiązkiem stosowania ustawy i nie tworzą PPK.

Kiedy firma musi przystąpić do PPK?

Firma musi przystąpić do PPK jeśli zatrudnia:

  -  250 lub więcej osób, do PPK musisz przystąpić już 1 lipca 2019.

  -  między 50 a 249 osób, musisz przystąpić do PPK do 1 stycznia 2020 roku,

-   między 20 a 49 osób, czas na przystąpienie do PPK masz do 1 lipca 2020 roku.

Czas na podpisanie umowy o zarządzanie PPK masz do 25 października, a umowy o prowadzenie PPK – do 12 listopada.

Korzyści z PPK dla pracodawcy

Dodatkowe narzędzie motywacyjne dla pracowników, oparte na możliwości finansowania im wpłat do PPK aż do 4% wynagrodzenia, a tym samym podniesienie swojej atrakcyjności na rynku pracy.

Wydatki poniesione przez pracodawcę na PPK stanowią koszty uzyskania przychodu.

Wpłaty pracodawcy nie stanowią podstawy naliczania składek na ZUS.

jk