Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 13.04.2020

Tysiące zapytań dziennie o tarczę antykryzysową

Interaktywna pomoc Ministerstwa Rozwoju z informacjami o rozwiązaniach z tarczy antykryzysowej ułatwia przedsiębiorcom, którzy wpadli w kłopoty, korzystanie z mechanizmów wsparcia. Za pośrednictwem e-przewodnika użytkownicy zadają ok. 5 tys. pytań dziennie.

Najwięcej pytań dotyczy zagadnień związanych z ubezpieczeniami i zatrudnieniem. Najczęściej pytający chcą się dowiedzieć o warunki przyznawania postojowego dla pracowników i samozatrudnionych, umorzenie ZUS, czy zawieszenie czynszu. Pojawiają się też pytania o rozwiązania dotyczące KRUS czy PFRON.

 

 

Wiedza prezentowana w przystępny sposób

Interaktywne centrum pomocy Ministerstwa Rozwoju dotyczące tarczy antykryzysowej dla przedsiębiorców składa się ze strony umożliwiającej zadawanie pytań, infolinii i tzw. chatbotu.


shutterstock_mały zus 1200.jpg
Tarcza antykryzysowa a ZUS. Firmy masowo występują o zwolnienia ze składek

– Chodziło o to, aby wiedza o zawartych w tarczy instrumentach trafiła do jak najszerszego grona beneficjentów i była zaprezentowana w przystępny sposób. Tworząc stronę, staraliśmy się wejść w buty użytkowników końcowych, czyli pracowników i przedsiębiorców. Przedsiębiorcy nie mają czasu na przeglądanie setek stron skomplikowanych aktów prawnych, dlatego prezentujemy rozwiązanie, dzięki któremu będą mogli znaleźć wszystkie potrzebne informacje w jednym miejscu – tłumaczy wiceminister rozwoju Krzysztof Mazur.

 

 

Na stronie dostępnej pod adresem: www.gov.pl/tarczaantykryzysowa można znaleźć rozwiązania, za które odpowiadają instytucje publiczne i agencje, takie jak ZUS, KAS, ARP, czy BGK. Podzielona jest na sekcje – przedsiębiorca, pracownik, ngo i kultura, dodatkowe wsparcie. Dzięki temu zainteresowane osoby mogą szybko odnaleźć właściwe dla ich sytuacji rozwiązania pomocowe.

 

firma 1200.jpg
Wsparcie w ramach tarczy antykryzysowej. Podano, ile wniosków złożono do tej pory

Ponad pół miliona wniosków

W ramach interaktywnej strony działa przewodnik, który pokazuje poszczególne instrumenty i opowiada o nich od strony korzyści – jaką pomoc można dostać i w jaki sposób ją otrzymać. Obok tej praktycznej nawigacji, są również bezpośrednio powiązane zakładki, dzięki którym pracownik lub przedsiębiorca może złożyć określony wniosek w miejscu docelowym na przykład na stronie ZUS – gdy chodzi o zwolnienia z ubezpieczeń społecznych, KAS – kwestie związane z podatkami, czy Banku Gospodarstwa Krajowego w sprawie kredytów.

Wiceszef resortu podkreślił, że w ramach tarczy złożono już ponad pół miliona wniosków. Najwięcej dotyczy zwolnienia z obowiązku opłacania ZUS w okresie marzec-maj przez mikroprzedsiębiorstwa (72 proc.), następnie postojowego dla osób prowadzących działalność gospodarczą (15 proc.) i pożyczki dla mikroprzedsiębiorców (9 proc.).

 

 

Systemy informatyczne kilkunastu instytucji

Jednym z elementów przewodnika jest też podstrona pytań i odpowiedzi (tzw. Q&A). Można tam poznać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, a jeśli jakiś wątek chce się pogłębić, to można zadać pytanie za pośrednictwem chatbota – odpowie obsługująca ten serwis osoba, albo – w przypadku chatbota zautomatyzowanego – sztuczna inteligencja. Według wiceministra średnio dochodzi do 5 tys. interakcji dziennie – ok. 1 tys. telefonicznych i 4 tys. przez chatbota.


Pracodawca 1200.jpg
Większość organizacji pracodawców dobrze ocenia tarczę finansową

Aby powstało interaktywne centrum pomocy dotyczące tarczy antykryzysowej resort musiał skoordynować strony i zintegrować systemy informatyczne kilkunastu instytucji.

– To daje nadzieję, że powstanie więcej rozwiązań internetowych w ramach współpracy między instytucjami; będzie to pozytywny efekt związany z walką z koronawirusem – podsumował Krzysztof Mazur.

 

 

Infolinia Ministerstwa Rozwoju o Tarczy Antykryzysowej: 732 122 500; 22 484 84 84.

 

https://www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa​

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS