Logo Polskiego Radia
PAP
Jarosław Krawędkowski 14.12.2020

Wykorzystywanie przewagi kontraktowej. UOKiK nałożył gigantyczną karę na Biedronkę

Prezes UOKiK nałożył ponad 723 miliony złotych kary na właściciela sieci sklepów Biedronka - spółkę Jeronimo Martins Polska za wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Urząd twierdzi, że spółka w arbitralny sposób narzucała dostawcom niektóre rabaty. W ten sposób sieć zarobiła 600 mln zł w ciągu 2 lat.

Nałożona kara to największa do tej pory sankcja za wykorzystywanie przewagi kontraktowej.

Biedronka wymuszała na kontrahentach dzielenie się wynagrodzeniem

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wyjaśnia, że firma w nieuczciwy sposób zarabiała kosztem dostawców produktów spożywczych. Powiedział, że spółka wymuszała na dostawcach żywności, zwłaszcza owoców i warzyw, rabaty wsteczne.

Oznacza to, że firma Jeronimo Martins Polska po zapoznaniu się z obrotem kontrahenta za dany miesiąc wymuszała dzielenie się wynagrodzeniem za zrealizowane dostawy. Prezes UOKiK powiedział, że takie praktyki są skrajnie nieuczciwe i nieodpowiedzialne.


Ogrzewanie 1200.jpg
Zmowa na warszawskim rynku ciepła. UOKiK nałożył blisko 120 mln zł kary

Tomasz Chróstny powiedział, że decyzja o ukaraniu właściciela sieci Biedronka jest też sygnałem dla pozostałych sieci handlowych, żeby nie nadużywać przewagi kontraktowej. Prezes UOKiK zachęca poszkodowanych dostawców żywności, aby dochodzili swoich praw przed sądem.


Posłuchaj
00:27 uokik.mp3 Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wyjaśnia, że firma w nieuczciwy sposób zarabiała kosztem dostawców produktów spożywczych./IAR/

 

Jak podał w poniedziałek UOKiK, z informacji zebranych przez urząd antymonopolowy wynika, że kontrahenci byli informowani o konieczności udzielenia rabatu dopiero na koniec okresu rozliczeniowego, po zrealizowaniu dostaw.



Tym samym kontrahenci, zawierając umowę, nie wiedzieli, ile zarobią, ponieważ w każdej chwili właściciel Biedronki mógł zażądać pomniejszenia wynagrodzenia poprzez przyznanie dodatkowego rabatu w sobie tylko znanej wysokości - podał UOKiK.


e-handel1200.jpg
Przedświąteczne zakupy w sklepach internetowych. UOKiK ostrzega

W ocenie Urzędu, ze względu na siłę rynkową Biedronki dostawcy godzili się na niekorzystne dla nich warunki, obawiając się, iż zakończenie współpracy mogłoby oznaczać jeszcze większe straty finansowe.

Jeronimo Martins Polska zarobił na tych praktykach w ciągu dwóch lat 600 mln zł

Według UOKiK właściciel Biedronki zarobił na tych praktykach ponad 600 mln zł w latach 2018-2020. Dlatego Prezes Urzędu nałożył na Jeronimo Martins Polska karę w wysokości 723 mln zł.

Jak podał Urząd, w okresie objętym postępowaniem niedozwolone działania dotknęły ponad 200 podmiotów, przy czym blisko 80 proc. przypadków dotyczyło dostaw owoców i warzyw. W skrajnych przypadkach wysokość nieuczciwego rabatu przekraczała 20 proc. całego obrotu wypracowanego z Biedronką.


Posłuchaj
00:32 u1.mp3 Prezes UOKiKu Tomasz Chróstny zachęca dostawców Biedronki, żeby dochodzili swoich praw przed sądem./IAR/.

 

Dostawcy dostawali mniej za dostawy, klienci sieci nie płacili mniej za kupowane produkty

- Spółka Jeronimo Martins Polska stosowała nieuczciwy mechanizm arbitralnego zmniejszania kontrahentom wynagrodzenia za już zrealizowane dostawy. Co istotne, dodatkowe rabaty uzyskiwane od dostawców żywności nie miały przełożenia na niższe ceny produktów dla klientów sieci Biedronka. To absolutnie niedopuszczalne wykorzystywanie siły rynkowej przez sieć handlową - oświadczył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak dodał, tego typu praktyki niszczą podstawy uczciwej konkurencji i odpowiedzialności za kontrahentów, są przejawem głębokiej nieuczciwości i braku szacunku dla innych przedsiębiorców. Dlatego sankcja nie mogła być niska.

Najbardziej na nieuczciwej praktyce tracili dostawcy warzyw i owoców

"Kara musiała być adekwatna do stopnia naruszenia przepisów prawa, uciążliwości praktyki oraz wysokości nieuczciwie uzyskanych korzyści przez portugalską sieć. Jeronimo Martins Polska, w ciągu trzech zbadanych przez nas lat, pozbawiła w ten sposób kontrahentów – głównie dostawców owoców i warzyw - kilkuset milionów złotych" - podkreślił Chróstny.

Dostawcy mogą wystąpić wobec sieci o odszkodowanie na drodze cywilnej

Jak dodał, nakazał również sieci handlowej natychmiastowe zakończenie niedozwolonych praktyk. Zaznaczył też, że decyzja stwierdzająca nieuczciwość systemu rabatowego Jeronimo Martins Polska ułatwi dostawcom dotkniętym tymi praktykami uzyskanie odszkodowania w postępowaniach cywilnych. Chróstny zachęcił jednocześnie do podejmowania takich kroków.

iar, PAP, UOKiK, jk