Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Anna Borys 22.02.2012

Europa zarobiła na Facebooku 15,3 mld euro

Facebook stał się fenomenem na skalę globalną, nie tylko ze względu na stworzenie nowego modelu komunikowania się użytkowników Internetu.
Europa zarobiła na Facebooku 15,3 mld europg/polskieradio.pl

Jego wyjątkowa pozycja wynika także z ekonomicznego wpływu, który wywiera na inne podmioty.

Wyniki analizy Deloite pokazują, że portal społecznościowy oddziałuje na gospodarki krajów zarówno w wąskim zakresie, poprzez codzienną aktywność firmy Facebook, jak i w szerokim spektrum poprzez działalność podmiotów trzecich, które korzystają z jego systemu.

Do działań bezpośrednich zalicza się m.in. wydatki Facebooka na pensje pracowników, podatki oraz zysk wygenerowany z aktywności w 2011 roku, a także wartość wytworzoną w różnych gałęziach przemysłu związanych zapewnianiem dostaw dla firmy.

Szacuje się, że wymienione wyżej obszary działalności generują wartość dodaną w wysokości 214 mln euro (z czego 124 mln euro płynie bezpośrednio z działalności Facebooka) i utrzymują ponad 3 tys. miejsc pracy w Europie – w tym 600 osób to bezpośredni pracownicy zatrudnieni przez portal.

Eksperci szacują, że polska gospodarka mogła dzięki działalności Facebooka zarobić w 2011 roku nawet 200 mln euro.

Całkowita wartość wpływu Facebooka na gospodarki 27 krajów Unii Europejskiej i Szwajcarii w 2011 roku, z uwzględnieniem działalności innych podmiotów, wyniosła 15,3 mld euro – wynika z przygotowanego przez Deloitte raportu „Measuring Facebook’s Economic impact in Europe”.

Deloitte, ab