Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Anna Borys 21.08.2012

Toyota najbardziej ekologiczną marką na świecie

Firma Deloitte przebadała marki w rankingu "Best Global Green Brands", który ocenia ekologiczne działania firmy oraz ich wizerunkową skuteczność.
Toyota PriusToyota Priustoyota.pl

Najbardziej ekologicznymi markami na świecie są te z branży samochodowej i technologicznej. Pierwsze miejsce utrzymała Toyota, przede wszystkim dzięki pierwszym masowo produkowanym i sprzedawanym ekologicznym samochodom osobowym z napędem hybrydowym - Prius, a także dzięki zminimalizowaniu ilości odpadów przekazywanych na składowiska odpadów we wszystkich fabrykach w Ameryce Północnej. Cała branża samochodowa wykazuje się działaniami proekologicznymi, np. niskim poziomem spalania paliwa, ograniczeniem emisji toksycznych spalin czy efektywnym wykorzystaniem energii. Ponadto na rynku pojawiły się modele napędzane alternatywnymi źródłami energii, od modeli elektrycznych po hybrydowe. Takie inwestycje są opłacalne zarówno pod względem realnych wyników, jak i wizerunku marki.

W ekologię inwestuje także branża technologiczna. Firma Panasonic, która awansowała o cztery miejsca, ogłosiła niedawno, że zamierza swoją fabrykę w Japonii przekształcić w "inteligentne miasto ekologiczne”. W najnowszym raporcie znaleźli się także debiutanci: Nissan (plan ograniczenia emisji gazów cieplarnianych), H&M (ekologiczna linia odzieżowa) oraz UBS. Największe awanse zaś zanotowały firmy Starbucks i UPS (awans o 6 pozycji) oraz Danone i Ford (awans o 5 pozycji).

Z rankingu wynika, że najbardziej "zielonym” krajem są Stany Zjednoczone. Na 50 "zielonych marek” aż 22 pochodzą właśnie z tego kraju. Na drugim miejscu uplasowały się Japonia oraz Niemcy - po 7 marek.

- Koncentracja jedynie na budowie swojego wizerunku dziś już nie wystarcza. W szczególności, jeśli firma chce rzeczywiście osiągać sukcesy wykorzystując jako swój atut działania proekologiczne. Droga autentycznego zrównoważonego rozwoju w wymiarze środowiskowym stała się ważna dla wielu interesariuszy firm: inwestorów, klientów oraz pracowników. Coraz więcej przedsiębiorców dobrze to rozumie. Dbają o to, aby nie pojawiał się rozdźwięk pomiędzy tym, co mówią i tym, jak działają, a także o to, aby skutecznie komunikować swoje zaangażowanie środowiskowe – dodaje Jacek Kuchenbeker, menedżer w Dziale Zarządzania Ryzykiem Deloitte Polska, lider zespołu świadczącego usługi CSR.

Deloitte, ab