Logo Polskiego Radia
Jedynka
Aneta Hołówek 10.04.2013

Innowacyjność w rękach zarządów

Współpraca z podmiotami zewnętrznymi, zmotywowany zespół i pozyskiwanie środków publicznych - to według raportu firmy PwC kluczowe czynniki sprzyjające innowacyjności przedsiębiorstw
Posłuchaj
  • Poranne rozmaitości/Jedynka: co wyróżnia innowacyjne firmy?

W połowie najbardziej innowacyjnych polskich spółek aż 20 proc. przychodów przynosi sprzedaż nowych produktów. To dowód na to, że warto być innowacyjnym.

Z raportu "Najlepsze praktyki działalności innowacyjnej firm w Polsce", przygotowanego przez firmę doradczą PwC, wynika, że liderzy na tym polu wydają nawet 10 proc. przychodów na badania i rozwój.

Co ciekawe, innowacyjne przedsiębiorstwa najczęściej finansują badania z własnych środków. - Zaskoczeniem jest to, że jedynie 35 proc. badanych firm korzystało w większym stopniu z pomocy publicznej. Może to świadczyć o tym, że dotychczas warunki uzyskania takiego wsparcia były skomplikowane. Z drugiej strony pokazuje też, że jest potencjał dla zwiększenia wydatków na badania i rozwój w tych firmach - wyjaśnia Michał Mazur z PwC.

Według eksperta, w raporcie uwidaczniają się trzy cechy wspólne najbardziej innowacyjnych firm: silne zaangażowanie zarządu, otwartość na współpracę z podmiotami zewnętrznymi oraz odpowiednia motywacja pracowników.

Choć na mapie Polski znaleźć można coraz więcej innowacyjnych przedsiębiorstw, wydatki na badania i rozwój wciąż nie są u nas priorytetem. Według Eurostatu w 2011 r. w naszym kraju na ten cel przeznaczano 74 euro w przeliczeniu na jednego mieszkańca, a średnia unijna wynosiła 510 euro.

Jakie inne cechy wyróżniają innowacyjne firmy dowiesz się z "Porannych Rozmaitości".