Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Anna Wiśniewska 23.10.2014

Raport: ENEL-MED na GPW obecny od czerwca 2011 roku. Czy daje zarobić?

Emitent obecny jest na polskim rynku ochrony zdrowia od 1993 roku. Jego akcje zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w czerwcu 2011 roku.
Placówka ENEL-MED Zacisze WarszawaPlacówka ENEL-MED Zacisze WarszawaMateriały prasowe

Spółka świadczy usługi między innymi w zakresie: podstawowej oraz specjalistycznej opieki ambulatoryjnej (w tym również rehabilitacja oraz zabiegi wykonywane w trybie ambulatoryjnym), opieki stomatologicznej, diagnostyki obrazowej, hospitalizacji, a także medycyny wyjazdowej, interwencyjnych wizyt domowych i pomocy w nagłych zachorowaniach.

Z kompleksowej oferty ENEL-MED (blisko 60 specjalizacji) korzysta ok. 150 tys. klientów komercyjnych oraz ponad 300 tys. pacjentów indywidualnych. Obsługa odbywa się w 19 placówkach medycznych, w tym w 13 przychodniach wieloprofilowych oraz w 6 przychodniach przyzakładowych. Ponadto spółka jest operatorem dwóch szpitali zlokalizowanych w Warszawie.

Systematyczna poprawa przychodów ze sprzedaży

Przychody ze sprzedaży emitenta rosną nieprzerwanie od długiego czasu. W ciągu ostatnich dziesięciu lat zwiększyły się ponad sześciokrotnie, wynosząc w 2013 roku około 200 mln zł, co oznacza średnioroczne tempo wzrostu w tym okresie równe ok. 22 proc, choć od 2012 roku dynamika nieco wyhamowała, kształtując się blisko poziomu 10 proc. Systematyczna poprawa przychodów ze sprzedaży, poza udanymi działaniami samej spółki, możliwa była między innymi dzięki sprzyjającym warunkom zewnętrznym oraz rosnącej wartości całego rynku prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce.

W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku przychody ze sprzedaży wyniosły 108,9 mln zł – o 11 proc. więcej niż rok wcześniej – a podobnie jak w poprzednich okresach największy udział w ich strukturze (62 proc.) stanowiły abonamenty. W tym samym czasie zyski Grupy Kapitałowej mocno wzrosły. W znacznej mierze był to jednak efekt czerwcowej sprzedaży siedmiu placówek diagnostycznych grupie LUX MED, choć wyraźna poprawa rentowności widoczna jest również po wyłączeniu skutków tego jednorazowego zdarzenia.

Plany na przyszłość

Trzeba pamiętać, że na skutek wyżej wspomnianej transakcji sprzedaż emitenta w przyszłych okresach będzie niższa o stosunkowo istotne przychody generowane przez sprzedane placówki diagnostyczne, które były uwzględnianie w wynikach Grupy Kapitałowej jeszcze do końca kwietnia bieżącego roku. Z drugiej strony, Centrum Medyczne ENEL-MED pozyskało znaczne środki pieniężne w kwocie 52,5 mln zł, które mogą posłużyć realizacji planów rozwojowych i zwiększyć skalę działalności emitenta w przyszłości. Te zakładają między innymi uruchomienie nowych przychodni, wybudowanie ośrodków długoterminowej opieki nad osobami starszymi czy zwiększenie liczby gabinetów stomatologicznych i udziału stomatologii w portfelu.

Jak duży wpływ na strukturę i wysokość przyszłych wyników grupy emitenta może mieć sprzedaż siedmiu placówek diagnostycznych? Czy spółka nadal prowadzi działalność w zakresie diagnostyki obrazowej? Czy posiadane środki pieniężne posłużą realizacji przedstawionych przez spółkę planów strategicznych? Czy spółka rozważa akwizycje? Jak wygląda rynek prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce i jakie ma perspektywy? Jaką pozycję w swojej branży ma emitent? W jakim stopniu Centrum Medyczne ENEL-MED uzależnione jest od Narodowego Funduszu Zdrowia? Jak wygląda sytuacja majątkowa spółki po sprzedaży siedmiu placówek diagnostycznych? Na te i wiele innych pytań próbuje znaleźć odpowiedź raport analityczny SII dostępny w pełnej wersji na stronie www.sii.org.pl.

/