Logo Polskiego Radia
Dwójka
Jacek Puciato 23.01.2015

Realizm magiczny według Wita Szostaka

- Oddaliłem się od konwencji fantastycznej, dalej jednak towarzyszy mi przywiązanie do kategorii mitu - opowiadał w Dwójce pisarz.
Oberki do końca świata (na zdj. fragm. okładki) to książka napisana piękną frazą w rytmie oberków, pełna melodii słów i magii muzyki wygrywanej na skrzypcach"Oberki do końca świata" (na zdj. fragm. okładki) to książka napisana piękną frazą w rytmie oberków, pełna melodii słów i magii muzyki wygrywanej na skrzypcach mat. promocyjne

We właśnie wznowionych "Oberkach do końca świata" Wita Szostaka przedstawiony zostaje - w konwencji swoistego realizmu magicznego - odchodzący w zapomnienie świat wiejskich muzykantów. - Fantastyczność przenika tę powieść, musiałem jednak wystrzegać się, by za bardzo nie pojechać Latynosami. Moje doświadczenie wsi jest inne, nie tak rozbuchane jak u Marqueza - mówił pisarz.
"Oberkach do końca świata" to proza osadzona mocno w polskiej tradycji, sięgająca korzeni muzyki ludowej i zarazem bardzo nowoczesna, gęsta, niemalże transowa.  Z kolei "Sto dni bez słońca" - nowa książka Szostaka, o której również opowiadał w Dwójce - to zjadliwa akademicka satyra, w której dostaje się zarówno pracownikom naukowym, systemowi kształcenia, jak i polskiej fantastyce.
***
Tytuł audycji: "Wieczór autorski"

Prowadziła: Katarzyna Nowak

Gość: Wit Szostak (prozaik, doktor filozofii)

Data emisji: 23.01.2015

Godzina emisji: 17.30

jp/mm