Logo Polskiego Radia
Dwójka
Jacek Puciato 23.07.2012

Szekspir może byc groźną pułapką!

Jak funkcjonują dziś na scenach świata dramaty genialnego Stratfordczyka? Już w piątek rozpoczyna się w Gdańsku Festiwal Szekspirowski.
Szekspir może byc groźną pułapką
Posłuchaj
  • Eksperci o współczesnej roli Szekspira w teatrze
Czytaj także

Gośćmi auydcji byli: profesor Jerzy Limon z Fundacji Theatrum Gedanense, reżyser teatralny Grzegorz Wiśniewski i redaktor naczelny miesięcznika "Teatr" Jacek Kopciński.

Pretekst do rozmowy stanowił m.in. rozpoczynający się w piątek w Gdańsku Festiwal Szekspirowski. Jakie atrakcje poleca prof. Jerzy Limon? - Wszyscy czekają na Luka Percevala, czyli na "Hamleta”. To głośne i świetne przedstawienie. Już dwa lata temu próbowaliśmy je sprowadzić. W tym roku polecam też "Burzę”, której reżyserem jest Silviu Purcărete. I jeszcze ciekawostka z Petersburga, czyli "Lear. Komedia” w reżyserii Konstantina Bogomołowa. Mamy też trzy przedstawienia polskie - opowiadał prof. Limon.

Grzegorz Wiśniewski przyznał, że jeżeli chce się z Szekspirem robić coś więcej niż to, co jest napisane, "trzeba do tego dorosnąć, bo to bardzo trudne". Prof. Limon zaznaczył, że w tej klasycznej twórczości może tkwić pułapka. - Reżyserom tuż po studiach często zdarza się brać za "Hamleta", a to wymaga doświadczenia i wiedzy. Czasem tylko pomaga im intuicja - powiedział.

Jaki nurt dominuje we współczesnych wersjach Szekspira? Zdaniem ekspertów problemem są m.in. spłycone wątki około erotyczne. - W teatrze współczesnym stosuje się często klucz psychoanalityczny do odczytywania Szekspira. Tymczasem napięcia erotyczne w jego dramatach istnieją, ale w o wiele bogatszym świecie, który współcześnie bywa redukowany - uważa Jacek Kopciński.

Grzegorz Wiśniewski zaznaczył, że jego zdaniem w adaptacjach Szekspira nie ma innej drogi niż zbliżenie się do oryginału. - Trzeba być takim autorem jak Szekspir żeby próbować przy nim majstrować - dodał reżyser. A co Stratfordczyk może zaoferować dzisiejszemu odbiorcy? Wartością klasycznego i oryginalnego Szekspira, według Jacka Kopcińskiego, są pytania. - On uczy pytać, a czasami zadaje wręcz więcej pytań niż daje odpowiedzi - podkreślał ekspert.

Czy Broadway to dobre miejsce dla Szekspira, jak z Hamletem poradził sobie Borys Szyc i jaki jest Szekspir w dzisiejszym teatrze - między innymi o tym słuchaj w nagraniu audycji.

Na "Sezona na Dwójkę" zaprasza Jacek Wakar.

ei