Logo Polskiego Radia
Komputer w Firmie
Rodo Rodo 05.04.2012

Jak zarządzać mediami społecznościowymi w firmie

Opublikowane właśnie wyniki raportu Deloitte pokazują specyficzne motywacje, które rządzą polską firmą i jej stosunkiem do socmediów. Raport: "Biznes społecznościowy nowa era w komunikacji biznesowej" pokazuje, że ponad połowa firm w Polsce korzysta z mediów społecznościowych, bo robi tak konkurencja. Kluczowa więc staje się strategia wykorzystania obszaru socmediów.
DeloitteDeloitte

„Menedżerowie polskich przedsiębiorstw jeszcze nie do końca zdają sobie sprawę, jak wiele mogą osiągnąć przez aktywną obecność w sieci i odpowiednio zaplanowaną strategię wykorzystania mediów społecznościowych. Niska jest także świadomość możliwości stosowania tych narzędzi w różnych obszarach funkcjonowania firmy i konkretnych efektów, które można dzięki nim osiągnąć, nie tylko w obszarze marketingu czy PR, ale także sprzedaży oraz HR” – mówi Konrad Jar, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

Kto zarządza Facebookiem w firmie

Z badania Deloitte wynika, że połowa polskich firm (49%) nie posiada w swoich strukturach osoby, oddelegowanej wyłącznie do koordynowania komunikacji w mediach społecznościowych. Zazwyczaj zajmuje się tym pracownik, który zarządza tym obszarem w ramach innych obowiązków. Niemniej jednak, stosunkowo wysoki odsetek respondentów - 37% deklaruje, że ich firma posiada osobę zatrudniona specjalnie do tego celu. Media społecznościowe są narzędziem coraz powszechniej wykorzystywanym przez polskich przedsiębiorców – aż 86% firm przepytanych przez Deloitte ma swój profil na Facebooku. Jednak kierownicy odpowiedzialni za marketing i komunikację nie mają jasnej strategii wykorzystania serwisów społecznościowych do wspierania biznesu, zwłaszcza w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi.

„Rozwój mediów społecznościowych wymaga opracowania strategii rozwoju nowej profesji. Z naszych rozmów z dyrektorami marketingu wynika, że podnoszenie wiedzy i umiejętności pracowników, którzy zajmują się prowadzeniem komunikacji w mediach społecznościowych jest jednym z największych wyzwań. Poszukiwani są utalentowani ludzie, którzy doskonale rozumieją jak funkcjonują nowe media, ale przede wszystkim potrafią tworzyć komunikaty, które będą angażować odbiorców i tworzyć aktywne społeczności.” – dodaje Daniel Martyniuk, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

Sprzedaż i marketing

Strategia obecności firmy w mediach społecznościowych to plan konkretnych działań mający na celu osiągnięcie założonych, mierzalnych rezultatów, w którym zdefiniowane zostały przejrzyste kryteria oceny efektywności. Brak takiej strategii lub jej niedostosowanie do ogólnych założeń przedsiębiorstwa niweluje korzyści wynikające z wykorzystania nowych kanałów komunikacji, podnosi koszty komunikacji i zwiększa ryzyko błędów. Obszary funkcjonowania firmy, które wymagają strategicznego zaplanowania działań w nowych mediach, to m.in. marketing i sprzedaż. Dzięki mediom społecznościowym można np. poprawić lojalność konsumentów poprzez zaangażowanie w ciągły dialog, czy też analizować rynek i konkurencję poprzez przeglądanie recenzji i opinie użytkowników. Ten segment komunikacji może również pomóc firmie w stworzeniu potencjału i pozyskiwaniu nowych kontrahentów. Ważnym obszarem jest także innowacyjność oraz badania i rozwój – poprzez media społecznościowe można efektywnie zachęcać konsumentów do dzielenia się pomysłami i wykorzystać je w pracach nad tworzeniem lub rozwojem produktów i usług. Nie można zapominać także o wykorzystaniu portali społecznościowych w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).


  • Niestety tylko 17% przebadanych przez Deloitte polskich menadżerów i kierowników posiada szczegółową strategię działania w mediach społecznościowych w pełni zintegrowaną z wizją rozwoju biznesu i planami marketingowymi. 43% badanych deklaruje, że ich działania w mediach społecznościowych są częścią strategii marketingowej i wspierają tradycyjne działania promocyjne i PR, natomiast aż 15% nie posiada takiej strategii w ogóle.

Wnioski

Celem działań firmy w mediach społecznościowych nie powinna być jedynie jak największa liczba odwiedzających jej profil, ale przede wszystkim uzyskanie konkretnego działania – np. zakup produktu czy rejestracja w bazie. Dlatego konieczne jest osiągnięcie zwrotu z inwestycji (ROI). Z przeprowadzonego badania wynika, że jedynie 4% polskich przedsiębiorstw mierzy wskaźnik ROI. Efekt działań firmy w mediach społecznościowych w Polsce mierzy się nadal nieefektywnie – poprzez liczbę aktywnych użytkowników (56%) i częstotliwość odwiedzin na stronie (52%).


  • Badanie zostało przeprowadzone w okresie od grudnia 2011 do lutego 2012 w formie elektronicznej ankiety wśród grona profesjonalistów marketingu. W badaniu udział wzięło 71 organizacji. Partnerami badania są Press, Brief i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.

Źródło: Deloitte