Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Czyżewski 30.04.2014

Ocenić jazzową płytę po okładce

W dniu Międzynarodowego Dnia Jazzu wieczorem zaprezentujemy wyniki Dwójkowego plebiscytu na najciekawsze, najsłynniejsze, najpiękniejsze w historii okładki płyt jazzowych.
W plebiscycie internetowym głosujemy na dziesięć najlepszych okładek - do północy 28 kwietnia.W plebiscycie internetowym głosujemy na dziesięć najlepszych okładek - do północy 28 kwietnia.plaits/Flickr/CC

Najlepsze okładki bywają nie mniej słynne niż same nagrania. Reprodukcja obrazu "White Light " Jacksona Pollocka na albumie "Free Jazz" Ornette'a Colemana sprowokowała w początkach lat 60. burzliwą dyskusję. Zdjęcia z płyt Milesa Davisa czy Johna Coltrane’a stały się prawdziwymi ikonami, a estetyka albumów ECM-u w nierozerwalny sposób łączyła się z samą muzyką.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Jazzu ogłosiliśmy zatem plebiscyt na najciekawsze, najsłynniejsze, najpiękniejsze w historii okładki płyt jazzowych. Mogli Państwo wybrać dziesięć okładek zasługujących na największe uznanie. Dziękujemy wszystkim, którzy oddali swój głos!

Czy wygrały dzieła słynnego duetu Reid Miles/Francis Wolff odpowiedzialnego za charakterystyczną szatę graficzną wytwórni Blue Note czy też niepodrabialne projekty Marka Karewicza dla serii Polish Jazz? A może estetyczne propozycje Winter&Winter lub też surowa poetyka Petera Brötzmanna?

O najciekawszych, Państwa zdaniem, okładkach – oraz ich projektantach! – opowiemy na antenie Dwójki dziś wieczorem. Prezentacja wyników plebiscytu będzie zwieńczeniem obchodów Międzynarodowego Dnia Jazzu w Dwójce.

Na audycję zapraszają Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński.

30 kwietnia (środa), godz. 22.00-01.00

jamsession@polskieradio.pl

facebook.com/improwizowane

Na kolejnych stronach zobaczysz okładki płyt, które brały udział w plebiscycie.