Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 25.06.2010

Rozmowy improwizowane: Uri Caine

Rozmowa Janusza Jabłońskiego i Tomasza Gregorczyka z ucieleśnieniem eklektycznego i erudycyjnego ducha nowojorskiej sceny Downtown

Pianista żydowskiego pochodzenia połączył solidne akademickie wykształcenie (także kompozytorskie) z niemal nieograniczoną otwartością oraz elastycznością stylistyczną. Największą sławę przyniosły mu tyleż obrazoburcze, co uczone opracowania wielkich klasyków. Mahler na klezmerską nutę, Bach i latynosi, Mozart w Arabii albo Wagner w knajpie? Dlaczego nie... Zanim Uri Caine zawita do Warszawy, by poużywać sobie na utworach nazego narodowego kompozytora (10 sierpnia, Festiwal "Chopin i jego Europa"), warto posłuchać, co ma do powiedzenia:

- O organicznej otwartości i sztucznych podziałach.

- O wielkich mistrzu Franku Zappie.

- O tym, jak żydowskie korzenie wpłynęły na biografię i rozwój osobowości Caine'a.

- Szczegóły słynnych "klasycznych" projektów pianisty.

- Homo ludens czy poeta doctus, czyli próba autodiagnozy.

A oto, jak Uri Caine gra Mozarta.