Logo Polskiego Radia
Dwójka
migrator migrator 26.04.2009

Protokół obrad Jury XII Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”

26 kwietnia 2009

Protokół obrad Jury XII Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”.

Jury XII Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w składzie:
Przewodniczący Marcin Pospieszalski, Z-ca Dyrektora Programu 2 Polskiego Radia Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, muzyk Maria Pomianowska, dziennikarz Tomasz Janas oraz muzyk i pedagog Krzysztof Trebunia-Tutka dn. 25 kwietnia 2009 r. przyznało następujące nagrody:

Grand Prix i Nagrodę im. Czesława Niemena w wysokości 7000 PLN ufundowaną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zespołowi FolkRoll i Nasta Niakrasawa za ciekawe opracowania utworów, spójność stylistyczną i piękny śpiew;

I Nagrodę w wysokości 6000 PLN ufundowaną przez Polskie Radio dla zespołu Bubliczki Cashubian Klezmer Band za doskonały stopień opanowania gry na instrumentach, spontaniczność i muzykalność;

II Nagrodę w wysokości 5000 PLN ufundowaną przez Telewizję Polonia dla zespołu Vistula Ballada za sięgnięcie do muzyki polskiej, bezpretensjonalność i szlachetny przekaz;

III Nagrodę ex aequo w wysokości po 2000 PLN każda ufundowane przez Polskie Radio dla zespołu Hoboud za zwrócenie uwagi na repertuar warmiński, ciekawe muzyczne pomysły oraz doskonałe zgranie

i dla grupy Lechistan za próbę fuzji muzyki wschodniej i polskiej oraz odwołanie się do postaci Wojciecha Bobowskiego;

Nagrodę Specjalną „Złote Gęśle” ufundowaną przez Telewizję Polonia za wyjątkowe umiejętności techniczne oraz muzykalność dla Kuby Mielcarka – kontrabasisty z Tria Jacka Mielcarka;

Oraz Wyróżnienie w postaci Litografii autorstwa Zofii Anny Misiak ufundowaną przez Stowarzyszenie Wiatraki Kultury za wyróżniające się zdolności rytmiczne Arkadiuszowi Kurzępie z zespołu Vistula Ballada.

Jury zwraca uwagę na fakt, że w muzyce większości zespołów brakuje odwołań do ducha i charakteru polskiej muzyki ludowej. Zbyt rzadko wykonawcy sięgają do wewnętrznej rytmiki polskiego trójmiaru oberka i mazurka. W muzyce uczestników konkursu trudno zauważyć żywy kontakt z mistrzami muzyki tradycyjnej, a zatem Jury zachęca do udziału w licznie organizowanych w całej Polsce warsztatach poświęconych tej muzyce. Rytmy Polskie mogą być również efektowne jak rytmy bałkańskie czy żydowskie.

Podpisano:
Przewodniczący Marcin Pospieszalski
Małgorzata Małaszko-Stasiewicz
Maria Pomianowska
Tomasz Janas
Krzysztof Trebunia-Tutka



Warszawa, 25 kwietnia 2009 r.