Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 22.12.2011

Marta Ptaszyńska: z Messiaenem chodziłam na piwo

O swojej twórczości oraz promocji polskiej muzyki w Stanach Zjednoczonych słynna kompozytorka opowiada Beacie Stylińskiej.
Marta PtaszyńskaMarta Ptaszyńskafot. materiały promocyjne

- Jestem kompozytorem, a nie promotorem muzyki - podkreśliła Marta Ptaszyńska na antenie Dwójki. - Oczywiście patriota za granicą zawsze zachwala swoją kulturę...

Ale czy po prostu "chwaleniem" można nazwać miesięczny festiwal muzyki polskiej, jaki w 1994 roku udało jej się zorganizować w słynnym nowojorskim Lincoln Center? Marta Ptaszyńska zrobiła dla polskiej muzyki na świecie o wiele więcej niż większość naszych krajowych "gwiazd". Przede wszystkim jako kompozytor oraz wykładowca, od lat związany z prestiżowym University of Chicago.

Najbardziej znanym utworem Marty Ptaszyńskiej jest zapewne opera dziecięca "Pan Marimba" do libretta Agnieszki Osieckiej. Utwór ten w warszawskim Teatrze Wielkim był wykonany 114 razy. To pierwsze z czterech scenicznych dzieł Polki. Potem powstał jeszcze "Magiczny Doremik", telewizyjny "Oskar z Alwy" i wreszcie "Kochankowie z klasztoru Valdemossa", rzecz skomponowana w ramach Roku Chopinowskiego, a opowiadająca o relacji Fryderyka i George Sand.

Marta Ptaszyńska napisała również specjalne kompozycje na stulecie urodzin Oliviera Messiaena oraz na Rok Marii Skłodowskiej-Curie. Podkreśla jednak, że inspiracja ma u niej prawie zawsze charakter osobisty, a tego typu rocznice stanowią tylko dogodne okazje do wcielenia idei w życie.

Pewien pomysł Marty Ptaszyńskiej czeka na swój czas od dwudziestu lat. Jaki? Zapraszamy do wysłuchania wywiadu Beaty Stylińskiej z dwójkowych "Słów po zmroku".