Logo Polskiego Radia
Dwójka
Marta Zdzieborska 06.11.2016

Katarzyna Drogosz: fortepian historyczny ma ludzką duszę

- Fortepiany historyczne są bliżej człowieka. Nie ma w nich tej maszynowej doskonałości. I choć czasem nastręczają problemów - trzeba dbać o wilgotność, o temperaturę - to i tak ten instrument mnie fascynuje - mówiła w audycji "Five o'clock" Katarzyna Drogosz.
Galeria Posłuchaj
  • Katarzyna Drogosz opowiada o fortepianach historycznych (Five o'clock/Dwójka)
Czytaj także

Pianistka, ktora jest jedną z największych polskich specjalistek w dziedzinie historycznych fortepianów, opowiadała o swojej pasji do instrumentu, który zrobił zawrotną furorę na początku XIX wieku.

- W tamtych czasach istniały dwie stolice budowy fortepianu - Wiedeń i Londyn - opowiadała.
W samym Wiedniu istniały dziesiątki, a nawet setki warsztatów, gdzie produkcja opierała się na precyzyjnej pracy ręcznej, opartej na wiedzy budowanej przez pokolenia - dodała Katarzyna Drogosz.

Artystka podkreślała również, że to, co ją fascynuje w fortepianach historycznych, to ich różnorodność.

- Fortepian z czasów Mozarta jest zupełnie inny od czasów Schuberta, lub późnego Chopina. A gdyby jeszcze przenieść się z kontynentu na Wyspy Brytyjskie, to można tam znaleźć zupełnie coś innego - dodała.

W audycji Katarzyna Drogosz opowiadała również o tym, jak dobiera fortepian do wykonywanego repertuaru, a także o tym, że nie żałuje, że na pianoforte nie zagra Rachmaninowa. W nagraniu posłuchamy również kilku utworów, które artystka wykonała na przyniesionym do studia własnym fortepianie historycznym. W studiu Polskiego Radia towarzyszył jej przy tym skrzypek Grzegorz Lalek i śpiewaczka Marta Boberska.

 ***

Tytuł audycji: Five o'clock

Prowadzi: Agata Kwiecińska

Gość: Katarzyna Drogosz (pianistka)

Data emisji: 5.11.2016

Godzina emisji: 17.00

mz/jsz