Logo Polskiego Radia
Czwórka
Agnieszka Paciorek 21.06.2011

Home stager odpicuje ci dom

Można powiedzieć, że kreujemy sceny dla potencjalnych klientów, by oglądając nieruchomość mieli oni świadomość danego wnętrza i jego możliwości – tłumaczy Maria Semczyszyn, home stager.
Maria Semczyszyn w studiu CzwórkiMaria Semczyszyn w studiu Czwórkifot. Ola Górska

– Home stager to inaczej mówiąc stylista nieruchomości lub podrasowywacz wnętrz – tłumaczy Maria Semczyszyn, dyrektor generalny firmy Home Stagers Network Polska. O tej nietypowej profesji, która w Stanach Zjednoczonych znana jest już od lat siedemdziesiątych, a w Polsce zyskuje dopiero popularność mówiła ona w audycji "Pod lupą".

Praca home stagera polega na przygotowaniu nieruchomości do wynajmu lub sprzedaży. Jak tłumaczy gość Czwórki, na początku robi on dokumentacje zdjęciową każdego pomieszczenia. Później na jej podstawie tworzy plany zmian, jakich wymaga lokum.

– Home staging nie może zostać przeprowadzony chaotyczne. Zawsze trzeba się zastanowić, czego wymaga dana nieruchomość a także, dla jakiej grupy docelowej jest szykowana – wyjaśnia Maria Semczyszyn. Dopiero na podstawie takiej analizy podejmowane są decyzje odnośnie tego, co trzeba zmienić, co poprawić a co zlikwidować.

Taki plan może zostać zrealizowany samodzielnie przez właściciela – wtedy koszt usługi będzie tańszy, jak i przez home stagera. Jednak tylko w przypadku wyboru drugiej opcji mamy pewność poprawnie przeprowadzonego home stagingu. – Wtedy klient wie, że kolory są spójne a wnętrze wygląda jak z magazynu – mówi gość "Pod lupą".

Aby wykonywać zawód home stagera nie potrzeba specjalnego wykształcenia, lecz konkretnych umiejętności. – Przede wszystkim trzeba rozumieć przestrzeń i umieć dobierać kolory – podkreśla Maria Semczyszyn. Istotna jest także kreatywność. Jak tłumaczy gość Justyny Dżbik, bez niej nie uda się "powiązać" ze sobą mebli i akcesoriów w taki sposób żeby stanowiły jeden wspólny byt – wyjaśnia.

Gość "Pod lupą" zwraca uwagę, by nie mylić home stagingu z architekturą wnętrz. – W swojej pracy bardziej używamy metodologii związanej ze scenografią niż architekturą. Można powiedzieć, że ustawiamy sceny dla potencjalnych klientów, by oglądając nieruchomość mieli oni świadomość danego wnętrza i jego możliwości – puentuje Maria Semczyszyn.

Jeśli chcesz wiedzieć ile kosztuje usługa oferowana przez home stagera, ile czasu potrzebuje on na odnowienie domu i mieszkania czy Home staging naprawdę się opłaca, wysłuchaj całości rozmowy Justyny Dżbik z Marią Semczyszyn. Dźwięk znajdziesz w ramce po prawej stronie.

ap