Logo Polskiego Radia
Dwójka
Ula Czerny 17.07.2013

Radiowe kreacje mistrzów. Przypomnimy największych

To będzie pierwsza z cyklu audycji, w których przypomnimy wybitnych polskich aktorów, nieżyjących już, którzy wzruszali nas i bawili ze sceny, ekranu, a przede wszystkim przez mikrofon. W pierwszym odcinku posłuchamy pamiętnych kreacji Wieńczysława Glińskiego.
Wieńczysław Gliński w przedstawieniu Teatru Telewizji Powrót Inkarri; reżyseria Marek T. Nowakowski (1973)Wieńczysław Gliński w przedstawieniu Teatru Telewizji "Powrót Inkarri"; reżyseria Marek T. Nowakowski (1973)PAP/Zygmunt Januszewski

W archiwum Polskiego Radia znajduje się wiele nagrań wielkich ról aktorów, którzy kreowali wspaniałe role swoim charakterystycznym głosem.

Cykl Iwony Malinowskiej z udziałem historyka teatru - Joanny Godlewskiej, autorki "Najnowszej historii teatru polskiego" rozpoczynamy od przypomnienia dokonań twórczych  zmarłego 5 lat temu Wieńczysława Glińskiego - aktora, który pierwsze kroki przed mikrofonem stawiał w rozgłośni wileńskiej, jako 12-letni chłopak. 
Po wojnie, mimo młodego wieku, był już "doświadczonym" aktorem. W 1948 roku zagrał w Teatrze Polskim w Warszawie Ludmira w "Panu Jowialskim" Aleksandra Fredry u boku takich sław jak Aleksander Zelwerowicz i Ludwik Solski.
Rok później prawie w tej samej obsadzie teatralnej został nagrany spektakl radiowy. I od fragmentu tego nagrania rozpoczynamy przegląd kreacji radiowych Wieńczysława Glińskiego, sytuując je w panoramie innych dokonań artystycznych i zawirowań biograficznych.
W audycji usłyszą Państwo także fragmenty ról: Chlestakowa w "Rewizorze" Mikołaja Gogola, Leonarda Strzygi-Strzyckiego w "Porwaniu Sabinek" w wersji Tuwima, Papkina w "Zemście" Aleksandra Fredry, Ojca w słuchowisku Jarosława Abramowa-Newerlego "Ping-pong z Salomeą" i głównego bohatera w słuchowisku  Ferenca Karinthy "Drobne ogłoszenia".
Wszystkie odcienie głosu i interpretacji ról z przewagą w repertuarze komediowym. Następna audycja - za dwa tygodnie.
18 lipca (czwartek) godz. 15.00

tagi: TEATR