Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Paweł Jakubicki 15.04.2014

Samochody: nowe, polskie i dla każdego

Polski przemysł motoryzacyjny ożywa po latach stagnacji. Rodzimi projektanci nie tylko starają się wskrzesić do życia legendarne konstrukcje, ale także pracują nad samochodami przyszłości.
Samochody: nowe, polskie i dla każdegomateriały promocyjne
Posłuchaj
  • 15.04.14 Michał Koziołek: „Nie chodzi nam o to, bo odnowić starą Warszawę, pomalować ją na ładny kolor i powiedzieć, że zrobiliśmy coś nowego (…)”

Po polskich drogach jeździ coraz mniej samochodów wyprodukowanych nad Wisłą. Już dawno minęły czasy, kiedy po naszych szosach mknęły Duże i Małe Fiaty oraz Warszawy i Syrenki. Brak rozbudowanego przemysłu motoryzacyjnego jest pokłosiem polityki władz PRL-u.

- W naszym kraju byli świetni projektanci. Tworzyli oni projekty niesamowitych samochodów. Można tu wspomnieć chociażby o samochodzie FSO Ogar, który obecnie jest zupełnie zapomnianym autem, a w latach 70. był czymś fascynującym. Niestety takich niewykorzystanych projektów było więcej. Jednak wówczas dążono do tego, by każdy jeździł takim samym autem – powiedział w Polskim Radiu 24 Michał Koziołek, projektant samochodów, współtwórca nowej Warszawy i Xciona.

Powrót legendy

Warszawa zapoczątkowała przemysł motoryzacyjny w PRL-u.  Choć auto nie jest produkowane już od ponad 40 lat, nadal wielu wspomina je z rozrzewnieniem. Na Targach Samochodowych w Poznaniu zaprezentowano nową Warszawę.

- W naszym projekcie widać inspiracje tym stylem retro widocznym w starej Warszawie. Staraliśmy się o jak najwięcej nawiązań do legendarnego auta. Nie chodzi nam o to, bo odnowić starą Warszawę, pomalować ją na ładny kolor i powiedzieć, że zrobiliśmy coś nowego. Naszym celem jest stworzenie samochodu na miarę XXI wieku – dodał Gość PR24.

Auta przyszłości

Dzisiaj konstruktorzy samochodów prześcigają się w projektowaniu maszyn, które nie tylko będą odznaczały się estetycznym i niebanalnym wyglądem, ale także oszczędnością. Samochody jutra to przede wszystkim konstrukcje z napędem elektrycznym. Jednym z nich może być stworzony nad Wisłą Xcion.

- Obecnie nie jesteśmy w stanie otworzyć masowej produkcji Xciona. Liczymy jednak na to, że w przyszłości się to uda. Natomiast nowa Warszawa jest bardziej unikatowym projektem. Planujemy produkować kilka egzemplarzy na rok – wyjaśnił Michał Koziołek.

PR24/MP