W związku z wprowadzeniem do ruchu pociągów Pendolino w niektórych miastach, np. Gdańsku i Krakowie, ubędzie innych, tańszych połączeń kolejowych. Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych SA wyjaśnił, że pierwszeństwo w układaniu rozkładu jazdy mają pociągi najszybsze, które najszybciej zwalniają przepustowość danej trasy. Wynika to z Ustawy o transporcie kolejowym.
Maciej Dutkiewicz, foto: PR24/PJ
– Dalej bierzemy po uwagę pociągi o cyklicznym rozkładzie jazdy, jak SKM w Warszawie – tłumaczył Gość PR24.
Podczas rozmów o Pendolino często pojawia się zarzut, że połączenia kolejowe obsługują jedynie największe miasta, przy pominięciu tych mniejszych. Maciej Dutkiewicz uspokajał, że w rządowym programie rozwoju PKP uwzględnione są wszystkie ośrodki miejskie.
– Na lata 2014-2020 przygotowujemy kolejne modernizacje linii na trasie do Białegostoku. Podobnie jest z Lublinem, gdzie planujemy budowę drugiego toru i podwyższenie prędkości maksymalnej pociągu – mówił rzecznik PKP PLK SA.
Sens modernizacji torów dla Pendolino na liniach do Białegostoku i Lublina podważył Jakub Madrjas, redaktor „Rynku Kolejowego”. Stwierdził on, że trasy te są za krótkie dla pociągów tak szybkich jak Pendolino.
Jakub Madrjas, foto: PR24/PJ
– Trasy do Białegostoku i Lublina mają ok. 160 km, więc nie widzę sensu, aby pociąg jadący z prędkością maksymalną 250 km/h kursował na takich połączeniach – powiedział Gość PR24.
Remont warszawskich dworców
Innym tematem związanym z planami PKP jest przewidywana modernizacja dworców kolejowych w Warszawie. Według informacji medialnych wyłączenie z ruchu dotyczy trzech największych warszawskich dworców: Zachodniego, Centralnego i Wschodniego. Pociągi dalekobieżne będą odjeżdżać ze stacji Warszawa Gdańska. Jakub Madrjas jest jednak zdania, że mimo utrudnień warto zdecydować się na taką inwestycję.
– Chodzi o to, żeby każdy mógł wiedzieć, że przejedzie bez opóźnień. Ze względu na niezawodność warto przeprowadzić tę inwestycję – ocenił Gość PR24.
PR24/GM