Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Mateusz Rekłajtis 17.02.2017

GIODO będzie kontrolować sklepy

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych zapowiada kontrole w sklepach, które wykorzystują monitoring wizyjny. Sprawdzane będzie m.in. to, czy dane osobowe klientów nie są przetwarzane w niedozwolony sposób. O sprawie w Polskim Radiu 24 mówił Jan Grusznic z Koalicji na Rzecz Bezpieczeństwa.
Zdjęcie ilustracyjne.Zdjęcie ilustracyjne.flickr/drburtoni

Na celowniku Generalnego Inspektora Danych Osobowych znajdą się przede wszystkim miejsca, w których wykorzystuje się dane do tzw. profilowania klientów. Niedawno zrobiło się głośno o jednym ze stacjonarnych sklepów sieciowych. Klient opisał w mediach społecznościowych sytuację, w której zauważył, że na monitorze przy kasie wyświetla się jego twarz, a także przybliżony wiek i płeć. Właściciele sklepu tłumaczył, że dane są wykorzystywane jedynie w postaci skumulowanych statystyk i nie są gromadzone informacje o poszczególnych klientach.

Jak wskazywał na naszej antenie Jan Grusznic, powszechny monitoring niesie zagrożenia dla prywatności obywateli. – Nie zawsze wiadomo, kto jest odpowiedzialny za przetwarzanie i administrowanie tego typu danych – zauważył ekspert.–Nie jest jasne, do kogo należy zwrócić się w kwestii zarządzania tymi danymi – dodawał.

Gość Polskiego Radia 24 wyjaśnił również, dlaczego sklepy decydują się na profilowanie swoich klientów. – Im więcej wiadomo o preferencjach zakupowych klientów, tym łatwiej dopasować ofertę. Dzięki temu sklepy wiedzą, jak utrzymać dotychczasowych klientów i co robić, by wydawali oni więcej pieniędzy – tłumaczył Jan Grusznic.

Więcej w całej rozmowie. 

Polskie Radio 24/mp

__________________

Data emisji: 17.02.17

Godzina emisji: 13.18