Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Paweł Jakubicki 12.07.2013

Polska awangarda nauki

Zakończył się I Zlot Absolwentów Programu TOP 500 Innovators. Projekt stanowi wspólną inicjatywę Ministerstwa Nauki oraz stowarzyszenia założonego przez absolwentów rządowego programu, który wspiera innowatorów nauki.
Polska awangarda naukiwww.top500innovators.org/Łukasz Rusajczyk
Posłuchaj
  • 12.07 Grzegorz Robak,Katarzyna Walczyk-Matuszyk oraz Marcin Słoma o innowacyjności w nauce

Podczas trzydniowych obrad, ponad 140 młodych naukowców i brokerów innowacji dyskutowało na ważne dla rozwoju polskiej nauki tematy.

- Zaprosiliśmy wszystkich dotychczasowych absolwentów programu TOP 500 Innovators, czyli w sumie 200 osób. Muszę przyznać, że odnieśliśmy duży sukces frekwencyjny, ponieważ wzięło w nim udział 150 osób. Absolwentów programu mamy w całej Polsce i we wszystkich województwach - mówił o zlocie w PR24 Grzegorz Robak, Departament Strategii Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W sesjach z udziałem ekspertów oraz przedstawicieli biznesu poruszono kwestie finansowania nauki i komercjalizacji badań. Dyskutowano także problem przedsiębiorczości akademickiej, uwłaszczenia naukowców oraz dobrych praktyk w tym obszarze. Absolwenci programu podzielili się swoimi doświadczeniami i zaprezentowali zakończone sukcesem projekty.

- Zlot był świetną okazją do tego, by pokazać osiągnięcia wspólne i indywidualne. Chodzi tu o prace badawcze. Niewątpliwie jednym z sukcesów jest akcja zapoczątkowana przez jedną z absolwentek, która dotyczyła zmiany ustawy o zamówieniach publicznych – powiedziała w PR24 Katarzyna Walczyk-Matuszyk, laureatka programu i pracownik Instytutu Nauk Geologicznych PAN.

Do tej pory w programie TOP 500 Innovators wzięło już udział około 200 naukowców i pracowników centrów transferu technologii z całej Polski. 40 kolejnych odbywa obecnie staż w Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Do końca 2015 roku rządowy program wspierający menedżerów innowacji obejmie 500 osób.

- Zysk z programu jest taki, że jesteśmy edukatorami. Na stypendium w Stanach nauczyliśmy się wielu rzeczy i uczymy innych. Można przeczytać ileś tam książek profesora, który nie widział praktyki na oczy, a można porozmawiać z nami, którzy prowadzimy zajęcia interaktywne, co pozwala na „nasiąknięcie” tą praktyczną wiedzą – podsumował w PR24 Marcin Słoma z Politechniki Warszawskiej, Wydział Mechatroniki i Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych.

PR24

tagi: