Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Jakub Wacławski 20.08.2013

Szkoły: przyjazne dla ciekawych i twórczych

Szkoła, jako miejsce zdobywania wiedzy oraz doskonalenia własnych talentów, powinna być środowiskiem przyjaznym dla dociekliwych i twórczych młodych ludzi. Jednak mimo reform polski system edukacji nadal zmaga się z licznymi problemami oraz ograniczeniami, a kolejne zapisy mające zmienić tę sytuację powodują jeszcze więcej komplikacji.
Centrum Nauki Kopernik - fasada południowaCentrum Nauki Kopernik - fasada południowaflickr.com/Tomasz Lewicki
Posłuchaj
  • 20.08.13 Anna Dziama oraz Monika Jędrzejewska o konferencji „Pokazać – Przekazać”

Problemom polskiej oświaty będzie poświęcona konferencja „Pokazać – Przekazać”. Metodycy, nauczyciele, edukatorzy oraz osoby związane z instytucjami oświatowymi zastanowią się co zrobić, by szkoły stały się środowiskiem, które pozwoli na proces samodoskonalenia się twórczych młodych ludzi. Zebrani na konferencji podejmą również temat sposobów przełamywania nadal licznych ograniczeń polskiego systemu edukacji. Tegoroczne hasło konferencji brzmi: „Ciekawość nie istnieje bez przyczyny”.

- Chodzi przede wszystkim o zaciekawienie młodych ludzi, a dla tych, którzy już są zaciekawieni, chodzi o podtrzymanie tego stanu i pobudzanie do dalszych poszukiwań. Jednak mają być to poszukiwania samodzielne, by młody człowiek sam odnalazł odpowiedź na swoje pytania – mówiła w PR24 Anna Dziama, Centrum Nauki Kopernik.

Krążą różne opinie na temat polskiego systemu edukacji, ale zawsze pozostaje pewne poczucie niedosytu lub pojawia się potrzeba wprowadzania zmian na lepsze. Według przeprowadzonych badań większość młodych ludzi z każdym kolejnym rokiem nauki zatraca motywację i potrzeby poznawcze.

- Większość dzieci w momencie wejścia do szkoły posiada naturalne potrzeby i chęci uczenia się. Są one często pozawerbalne, ale ujawniają się w częstych pytaniach najmłodszych o przyczyny jakiegoś zjawiska. Z czasem potrzeba zadawania pytań zaczyna zanikać i zaczyna się przyjmowanie rzeczywistości taką, jaką jest – powiedziała w PR24 Monika Jędrzejewska z Centrum Nauki Kopernik.

Najcięższy zarzut stawiany polskiej edukacji sprowadza się do mocnej tezy, że współczesna szkoła „zabija” ciekawość i kreatywność. Za taką opinią może przemawiać coraz większa standaryzacja przejawiająca się systemem testów, sprawdzianów oraz egzaminów zewnętrznych, które „dopasowują” ucznia do konkretnych wymagań określonych w kluczu odpowiedzi.

Konferencja „Pokazać – Przekazać”, której w tym roku patronować będą Jan Czochralski oraz Kinga Panasiewicz, odbędzie się w warszawskim Centrum Nauki Kopernik.

PR24/Grzegorz Maj

tagi: