Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Piotr Kowalczyk 22.03.2011

Koszmar trzynastolatki

Utwór uznawany przez wiele osób za "najgorszą piosenkę pop wszechczasów" ma już ponad 30 milionów odsłuchań na Youtubie.
Rebecca Black, kadr z teledysku do piosenki FridayRebecca Black, kadr z teledysku do piosenki "Friday" źródło: YouTube

Piosenkę "Friday" zaśpiewaną przez 13-letnią Rebekę Black obejrzano na YouTubie już 30 milionów razy. Jej tekst informuje m.in. o tym, co jego bohaterka zjadła na śniadanie. Przedstawia też rozterki podmiotu lirycznego, jakie miejsce zająć w szkolnym autobusie. Najbardziej szokujący fragment opowiada o kolejności dni tygodnia ("wczoraj był czwartek, dzisiaj jest piątek i idziemy na imprezę / jutro przyjdzie sobota a po niej niedziela"). Muzyka to wtórny elektroniczny podkład, dostrajane komputerowo wokale (przy użyciu efektu auto-tune), daleki od charyzmy wokal panny Black i w końcu fatalna wstawka rapowa, którą niektórzy recenzenci – z powodu znacznej różnicy wieku między wokalistką a raperem – określili jako "obleśną".

Piosenka brzmi jakby była niezamierzonym żartem ze współczesnego teen-popu, wokalistów w rodzaju Justina Biebera i Katy Perry. Większość krytyków muzycznych nie pozostawiła na nim suchej nitki, ale znaleźli się też obrońcy, choćby w postaci wpływowego Simona Cowella, prowadzącego brytyjski program "X-Factor". Jeden z recenzentów uważa utwór za intrygujący, bo "Rebecca ze swoim przedziwnym timbre brzmi jak kosmita, który postanowił wejść w skórę amerykańskiej nastolatki". Internet pełen jest już parodii "Friday" (w rolę wykonawcy wciela się m.in. Bob Dylan; inna wersja została zrobiona w stylu minimalistycznego kompozytora, Steve’a Reicha).

Sama wokalistka nie przejmuje się specjalnie głosami "haterów". Niedawno na antenie telewizyjnej stacji ABC wykonała piosenkę w wersji akustycznej i poszło jej... przyzwoicie (choć okropieństwa tekstu i kompozycji wersja na pianino i gitarę jednak nie przysłoniła). Większość dochodów ze sprzedaży singla na iTunes (w tej chwili utwór plasuje się w 5 dziesiątce sprzedaży Billboardu) zamierza przeznaczyć na pomoc szkolnym programom artystycznym oraz ofiarom japońskiego trzęsienia ziemi.

(kow)