Logo Polskiego Radia
IAR
Anna Borys 19.08.2013

Nie rozumiesz umowy? Pracownik banku ją wytłumaczy

Skomplikowane umowy finansowe są konsekwencją obowiązujących w Polsce przepisów. Język urzędniczy i prawny komplikuje nam życie także w bankach.
Nie rozumiesz umowy? Pracownik banku ją wytłumaczy Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Przemysław Barbrich ze związku Banków Polskich (IAR): pracownik banku musi nam wytłumaczyć umowę
Czytaj także

Lepiej nie podpisywać się pod ustaleniami, których do końca nie rozumiemy.

Przemysław Barbrich ze związku Banków Polskich przekonuje, że skomplikowane zapisy w umowach bankowych są konsekwencją prawa, a nie złej woli pracowników instytucji finansowych. Podkreśla, że część umów bankowych musi zawierać paragrafy, przeniesione z ustaw, regulujących działalność instytucji finansowych.
Rozmówca przypomina, że obowiązkiem pracowników banku jest wytłumaczenie umowy, którą zawieramy. W przypadku, kiedy nie rozumiemy ustaleń zawartych w umowie nie powinniśmy jej podpisywać. Każdy może także poprosić o dodatkowy czas na przeczytanie dokumentu.
Kampanię społeczną na rzecz lepszego zrozumienia języka urzędników, prawników i bankowców prowadzą: Rzecznik Praw Obywatelskich, Rada Języka Polskiego i Narodowe Centrum Kultury.

abo