Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
migrator migrator 04.09.2008

Wygadany jak sportowiec

Uprawianie sportu wpływa pozytywnie na funkcje mózgu związane z umiejętnościami językowymi.

Dobra wiadomość dla sportowców i kibiców. Uprawianie sportu wpływa pozytywnie na funkcje mózgu związane z umiejętnościami językowymi. Nie trzeba być wyczynowcem – równie dobroczynne jest samo kibicowanie i rozmowy o sporcie.

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu w Chicago wynika, że bycie sportowcem lub też jedynie kibicem, wspomaga umiejętności językowe. Badanie przeprowadzono na hokeistach, kibicach hokeja i osobach w ogóle tą dyscypliną nie zainteresowanych. Okazuje się, że sport warto uprawiać nie tylko dla kondycji fizycznej, ale również umysłowej. Mniej przydatne tężyźnie fizycznej, ale za to bardzo umysłowi, jest również dyskutowanie o sporcie. Jak bowiem twierdzą naukowcy z Chicago, gdy rozmawiamy o grze w hokeja, analizując zachowania graczy i strategie zawodników, uaktywnia się w naszym mózgu dokładnie ta sama jego część, która pomaga sportowcowi osiągać jego wyniki. W wypadku kibica te same funkcje mózgu sprzyjają zrozumieniu języka dyscypliny, którą w danej chwili śledzi. Bezsporna korzyścią z tego procesu jest wzmocnienie umiejętności językowych.

Badania na 12 profesjonalnych hokeistach, ośmiu kibicach i dziewięciu niezainteresowanych tym sportem osobach wykazało, że gdy gracze lub kibice słuchali pytań na temat hokeja i odpowiadali na nie, ich mózg wykazywał znacznie większą aktywność niż tych osób, które opowiadały o swych codziennych czynnościach. Co więcej, osoby rozmawiające o sporcie używały tych rejonów mózgu, które odpowiedzialne są za analizowanie i planowanie działań.

Według prof. Sian Beilock z Uniwersytetu w Chicago uprawianie sportu lub choćby tylko jego oglądanie wywiera trwały wpływ na nasze zdolności językowe. Dzieje się tak w wyniku przemian sieci neuronowych, które sprawiają, że nabywane umiejętności sportowe idą w parze z lepszym rozumieniem języka.

Wnioski amerykańskich naukowców mogą mieć zastosowanie w procesie edukacji. Mogą bowiem umożliwić celową korelację rozwoju aktywności nie związanej na pierwszy rzut oka z mową, z podwyższaniem poziomu umiejętności językowych.

zk, na podst. physorg.com