Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
migrator migrator 29.10.2009

Najstarszy błysk

Naukowcy zobaczyli rozbłysk gwiazdy, która wybuchła zaledwie 630 mln lat po Wielkim Wybuchu.

Poprzedni rozbłysk rekordzista był 200 milionów lat młodszy. Wydarzył się 825 milionów lat po początku Wszechświata. W skali kosmicznej oznacza, że był bardzo wcześnie. Ten jest jeszcze starszy i jego zaobserwowanie oznacza, że naukowcy są coraz bliżej zajrzenia w przeszłość kosmosu, kiedy rodziły się pierwsze galaktyki.

GRB 090423, bo tak nazywa się najmłodszy, albo raczej najstarszy rozbłysk został zaobserwowany 23 kwietnia tego roku. Teleskop Swift obserwujący niebo w poszukiwaniu rozbłysków wysłał wiadomość na ziemię, że natrafił na błysk. Wówczas podjęto decyzję o skierowaniu oka teleskopu bezpośrednio na rejon, z którego pochodził. Czas reakcji jest tu kluczowy, bo takie rozbłyski są bardzo krótkie i rzadkie. Swift obserwuje ich rocznie około 100.

Analiza widma rozbłysku pokazała, że miał on przesunięcie ku czerwieni wynoszące 8.2. Poprzedni rekordzista rozbłysków miał 6.7. Im większe przesunięcie, tym rozbłysk pochodzi z odleglejszego regionu wszechświata, a więc musiał wydarzyć się wcześniej. Artykuł o odkryciu naukowców pod kierunkiem Niala Tanvira z Uniwersytetu w Leicester w Wielkiej Brytanii opublikował ostatni Nature.

film o odkryciu najstarszego rozbłysku gamma możesz zobaczyć na stronach Nature