Logo Polskiego Radia
PAP
Marta Kwasnicka 23.03.2011

Aktywność mózgu powie, czy rzucisz palenie

Okazuje się, że mózg obserwowany podczas rezonansu magnetycznego znacznie lepiej niż my sami wie, czy plany dotyczące rzucenia palenia mają szansę się ziścić.
PalaczPalaczsxc.hu/public domain

O „prawdomówności” mózgu czytamu w piśmie "Health Psychology".

- Aktywność neuronów może zwiastować zmianę zachowania poza naszymi własnymi przewidywaniami - mówi autorka badań Emily Falk z Uniwersytetu Michigan. - To kolejny krok w kierunku wykorzystania funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI)w celu selekcjonowania informacji, które mają największy wpływ na zmianę zachowania zarówno w przypadku osób indywidualnych, jak i na poziomie populacji.

W najnowszych badaniach wzięło udział 28 palaczy, którzy usiłowali zerwać z nałogiem. Każdy z nich wypełnił kwestionariusz dotyczący historii nałogu, stopnia uzależnienia od nikotyny i zamierzeń związanych z zakończeniem życia w nałogu. Badanych sprawdzano także pod kątem stężenia tlenku węgla w wydychanym powietrzu. Podczas rezonansu magnetycznego palaczom pokazywano serię reklam telewizyjnych, których celem było zachęcenie do rzucenia palenia. Po obejrzeniu każdej reklamy uczestnicy mieli określić, w jaki sposób dane przesłanie wpłynęło na ich intencje związane porzuceniem uzależnienia.

Po upływie miesiąca naukowcy skontaktowali się z badanymi, aby sprawdzić, czy udało im się zrealizować plany. Okazało się wtedy, że palili oni średnio pięć papierosów dziennie, czyli o 16 mniej niż na początku badań. Pomiary tlenku węgla potwierdziły zapewnienia badanych. Informacje dotyczące zmiany zachowania naukowcy porównali następnie z aktywnością kory przedczołowej mózgu, która, jak wcześniej podejrzewali, była silnie związana z wtrwałością w powziętym postanowieniu.

- Wiedząc, co dzieje się w czyimś mózgu podczas oglądania reklam, jesteśmy w stanie dwa razy lepiej przewidzieć jego przyszłe zachowanie niż gdybyśmy mieli opierać się wyłącznie na subiektywnych ocenach dotyczących realizacji celu - wyjaśnia Falk.

Co ciekawe, wiele reklam, które początkowo wydawały się uczestnikom mało istotne, po miesiącu okazały się być tymi, które były najczęściej przywoływane. Zdaniem Falk, obserwowana podczas rezonansu aktywność mózgu może zwiastować zmiany, których sami badani nie są jeszcze świadomi.

(ew/pap)

tagi: