Logo Polskiego Radia
PAP
Marta Kwasnicka 24.10.2011

IQ może się zmieniać

Iloraz inteligencji nie jest stały. U nastolatków może się on zwiększać lub zmniejszać i to znacznie bardziej niż dotychczas sądzono - pisze magazyn "Nature".
Mózg człowiekaMózg człowiekafot. sxc

Uczeni, pracujący pod kierunkiem prof. Cathy Price z Wellcome Trust Centre for Neuroimaging w University College London, wykazali to na przykładzie 19 chłopców i 14 dziewcząt. Poddano ich testom na iloraz inteligencji (analizującym zdolności werbalne i niewerbalne) oraz skanowaniu mózgu. W pierwszej fazie badań w 2004 roku mieli 12-16 lat; te same testy powtórzono po 2-3 latach.

Wyniki uzyskiwane w testach badających zdolności werbalne zmieniły się u 39 procent uczniów. U 21 procent nastolatków zmieniły się wyniki w testach na zdolności poznawcze. Natomiast co trzeci uczeń wypadł za drugim razem inaczej w obu testach.

Na początku uczniowie osiągali od 77 do 135 punktów (za przeciętny iloraz inteligencji uznaje się 100 punktów - PAP). W powtórzonych testach uzyskiwali od 87 do 143 punktów. Przy czym jeden z uczniów stracił aż 20 punktów, a inny poprawił wyniki aż o 23 punkty.

Według profesor Cathy Price po raz pierwszy wykazano, że u uczniów, którzy uzyskali odmienne wyniki w testach na iloraz inteligencji, jednocześnie nastąpiły zmiany anatomiczne w dwóch ważnych rejonach mózgu. U tych, którzy uzyskali lepsze wyniki w testach badających zdolności werbalne, zwiększyła się lewa kora ruchowa, aktywizowana podczas mówienia. Z kolei poprawie zdolności niewerbalnych towarzyszyło powiększenie płata przedniego móżdżka.

Autorzy badania twierdzą na łamach "Nature", że warto motywować uczniów, gdyż ich zdolności intelektualne mogą się poprawić. Ale też przestrzegają, że początkowe osiągnięcia mogą zostać utracone.

Profesor Price namawia by nie dyskredytować uczniów, którzy słabo sobie radzą, gdyż ich zdolności umysłowe mogą się zasadniczo zmienić w ciągu zaledwie kilka lat . - Mamy skłonność do oceniania dzieci już w początkowym okresie ich rozwoju. Tymczasem z naszych badań wynika, że inteligencja wciąż może się u nich kształtować - przekonuje.

Jako przykład podaje uczestniczącego w badaniach Sebastiana Fristona, która ma teraz 23 lata. W pierwszych testach na iloraz inteligencji wypadł przeciętnie, ale kilka lat później był w grupie osób, które uzyskiwały najwięcej punktów. W szkole musiał brać korepetycje z matematyki, a teraz zamierza zrobić doktorat z budowy komputerów. Zmiany w uzyskiwanych przez niego wynikach nastąpiły wtedy, gdy zaczął poświęcać więcej czasu zagadnieniom, które najbardziej go interesują.

(ew/pap)