Logo Polskiego Radia
PAP
Marta Kwasnicka 08.05.2012

Pioruny zdradzą, co skrywają inne planety

Każda planeta ma swój podpis elektromagnetyczny, generowany przez uderzające w nią pioruny. Poznanie ziemskiego mechanizmu pomoże w zbadaniu innych ciał niebieskich.
Pioruny zdradzą, co skrywają inne planetysxc.hu/public domain
Błyskawice mogą pomóc w badaniach planet Układu Słonecznego
Naukowcom udało się zaobserwować za pomocą sztucznego satelity okrążające Ziemię fale elektromagnetyczne, wygenerowane przez pioruny. Do tej pory wykrywano je jedynie z odbiorników na powierzchni Ziemi. Technikę tę będzie można wykorzystać do badania atmosfer innych planet w Układzie Słonecznym - informuje NASA.
W każdej sekundzie na Ziemi można zaobserwować łącznie około 50 błyskawic. Te wyładowania elektryczne tworzą fale elektromagnetyczne, które poruszają się wokół Ziemi. Rezonans Schumanna – tak nazwano tę „elektromagnetyczną sygnaturę Ziemi” – był do tej pory obserwowany jedynie z powierzchni naszej planety.
W ubiegłym roku naukowcy odkryli, że rezonans Schumanna można wykryć także z orbity okołoziemskiej. Użyli do tego celu satelity z systemu C/NOFS (Communications/Navigation Outage Forecast System), należącego do Amerykańskich Sił Powietrznych.
„Częstotliwość rezonansu Schumanna zależy nie tylko od rozmiaru planety, ale także od rodzaju atomów i cząsteczek w atmosferze, ponieważ mogą one zmieniać przewodność elektryczną” - tłumaczy Fernando Simoes z NASA, główny autor publikacji.
Według naukowca, techniki tej można użyć zdalnie, na przykład z wysokości kilkuset kilometrów nad powierzchnią planety i dzięki niej sprawdzić obecność wody, metanu i amoniaku w atmosferze w skali globalnej, a nie w poszczególnych obszarach, tak jak to jest obecnie wykonywane innymi technikami pomiarów.

W publikacji, która ukazała się 1 maja br. w czasopiśmie „Astrophysical Journal”, badacze opisali, jak nową technikę można wykorzystać do badania innych planet w Układzie Słonecznym. - Częstotliwość rezonansu Schumanna zależy nie tylko od rozmiaru planety, ale także od rodzaju atomów i cząsteczek w atmosferze, ponieważ mogą one zmieniać przewodność elektryczną - tłumaczy Fernando Simoes z NASA, główny autor publikacji.