Logo Polskiego Radia
PAP
Anna Wiśniewska 23.04.2014

Będą zmiany w opłatach za korzystanie z infrastruktury kolejowej

Opłaty, jakie przewoźnicy kolejowi płacą PKP PLK za korzystanie z infrastruktury kolejowej, będą liczone według nowych zasad.
Przejazd między Wieliszewem a Zegrzem Południowym zajmie około 4 minuty.Przejazd między Wieliszewem a Zegrzem Południowym zajmie około 4 minuty. sxc.hu/cc

Takie rozwiązanie zakłada nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, komercjalizacji PKP i Funduszu Kolejowym. Sejmowa komisja infrastruktury zarekomendowała w środę przyjęcie senackich poprawek do noweli.
W jednej z nich proponuje się, aby koszty utrzymania infrastruktury kolejowej mogły być dofinasowane z budżetu państwa, przy czym nie będą one mogły być przez budżet pokryte w całości.

Dostosowanie polskiego prawa do unijnych przepisów
Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. ETS uznał w maju ub.r., że obowiązujące w Polsce przepisy, według których zarządzająca torami spółka PKP PLK naliczała opłaty za dostęp do torów, były źle sformułowane.
Nowe prawo zakłada, że związane z infrastrukturą kolejową koszty, które dotąd finansowane były z dotacji budżetowej, mają być co do zasady finansowane z przychodów od przewoźników kolejowych, natomiast koszty, które dotychczas zarządca infrastruktury finansował z przychodów od przewoźników mają być finansowane z budżetu państwa.
Nowelizacja zakłada także przekazanie w tym roku PKP PLK 500 mln zł z Funduszu Kolejowego. Ma to pozwolić na prawidłowe wykonanie wyroku ETS i sfinansowanie obniżki stawki dostępu do torów średnio o około jedną piątą.

PAP, awi