Logo Polskiego Radia
PAP
Anna Wiśniewska 23.05.2014

Autostradą jedziemy do Czech. Brakujący odcinek A1 już otwarty

Ostatni brakujący dotąd odcinek autostrady A1 przed granicą z Czechami otworzył w piątek rano katowicki oddział GDDKiA. Droga ta miała być gotowa w 2010 r., główne komplikacje dotyczyły słynnego już mostu autostradowego w Mszanie (Śląskie).
Most w Mszanie oraz ostatni odcinek autostrady A1 w kierunku Czech został otwarty przez katowicki oddział GDDKiAMost w Mszanie oraz ostatni odcinek autostrady A1 w kierunku Czech został otwarty przez katowicki oddział GDDKiAPAP/Andrzej Grygiel

Otwarcie mostu i całego odcinka umożliwia płynny przejazd autostradą z aglomeracji katowickiej do Czech i tamtejszej autostrady D1 w kierunku Brna.
Pierwotnie liczący 18,33 km odcinek miał być gotowy w sierpniu 2010 r. Pierwszą umowę na jego budowę podpisano z konsorcjum spółek koncernu Alpine w październiku 2007 r. Umowę tę Dyrekcja zerwała w grudniu 2009 r. - ze względu na zbyt małe zaawansowanie prac. Alpine wyjaśniała to przede wszystkim błędami w projekcie mostu w Mszanie. GDDKiA podtrzymywała, że projekt jest dobry.

Dwie awarie przy budowie mostu w Mszanie
Ponowny przetarg - w oparciu o ten sam projekt - znów wygrała firma Alpine. Umowę podpisano w październiku 2010 r. (z terminem zakończenia prac w kwietniu 2012 r.). Również przy realizacji tego kontraktu powstały opóźnienia. Przy budowie mostu w Mszanie doszło do dwóch awarii - 22 grudnia 2011 r. i 13 marca 2012 r. Między GDDKiA a firmą Alpine, powstał spór, kto zawinił.
W kwietniu 2012 r. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wstrzymał prace na moście, a w czerwcu 2012 r. zdecydował, że jego konstrukcja musi być wzmocniona, a to wymaga korekt w projektach i dodatkowych robót. Po tym, jak maju ub.r. Alpine zrezygnowała z prowadzenia prac, GDDKiA ogłosiła, że dokończy realizację zatwierdzonego przez nadzór budowlany programu naprawczego dla tego obiektu.

Nadzór budowlany wydłużył termin programu naprawczego
Pod koniec czerwca 2013 r. wybrano do tego zadania, a potem także dla pozostałych prac na autostradzie, firmę Intercor z Zawiercia. Potem nadzór budowlany zgodził się na wydłużenie terminu programu naprawczego - z końca sierpnia 2013 r. na koniec marca 2014 r. Program naprawczy udało się zakończyć w tym terminie.
Otwarcie całego odcinka A1 ze Świerklan do granicy w Gorzyczkach zapowiedziała na początku maja podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska. Trwały wówczas akurat ostatnie próbne obciążenia mostu w Mszanie - będące podstawą wniosku o zgodę na użytkowanie obiektu i całego odcinka.

Źródło: TVN24/X-news

PAP, awi