Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Anna Borys 29.05.2014

Pendolino już w Polsce, ale Alstom nie dał PKP Intercity kluczy do pociągów

PKP Intercity zapłaciły za Pendolino, pociągi zostały dostarczone do Polski, niestety do składów nie można wejść. O sprawie pisze „Dziennik Gazeta Prawna”.
PendolinoPendolino PKP Intercity

Problem polega na tym, że PKP Intercity nie zgadza się na odbiór końcowy maszyn bez homologacji do 250 km/h, mimo że w Polsce nie ma jeszcze takiej infrastruktury. A to oznacza, że 20 superszybkich pociągów jest nadal własnością firmy Alstom.

Pociągi stoją

Pat obniża prawdopodobieństwo planowego wyjazdu Pendolino na polskie tory. Gazeta przypomina, iż żeby pociągi miały jakiekolwiek szanse na wyjazd w grudniu – jak planowano, powinny być teraz wyposażane np. w urządzenia pokładowego internetu.

PKP Intercity blokuje odbiór

PKP Intercity przekonuje, że nie może odebrać składów, które nie są zgodne z zamówieniem, czyli nieposiadających homologacji na 250 km/h. Jak wskazuje spółka, byłoby to niezgodne z kontraktem i mogłoby dać podstawy innym producentom taboru do podważenia przetargu.
Przewoźnik dodaje, że Alstom przystępując do przetargu wiedział, jaka jest w Polsce infrastruktura kolejowa. - Jest dla nas niezrozumiałe, dlaczego producent nie złożył do tej pory wniosku obejmującego homologację z prędkością 250 km/h, skoro na terenie Polski istnieje infrastruktura pozwalająca na rozwinięcie znacznie wyższej prędkości, co udowodniono w trakcie testów, kiedy pociąg osiągnął prędkość 293 km/h - mówiła wcześniej rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska.
Polski przewoźnik czeka także na pełną dokumentację zamówionych pociągów.

Problem po polskiej stronie

Alstom przyznaje, że jego zobowiązaniem jest dostarczenie pociągu osiągającego prędkość maksymalną 250 km/h. Zdaniem koncernu problemem, który wydłuża proces homologacji jest brak odpowiedniej infrastruktury w Polsce, która uniemożliwia przeprowadzenie odpowiednich testów.
Alstom zapowiada, że wniosek o homologację pociągu zgodną z polskim systemem sygnalizacyjnym SHP i europejskim ERTMS poziomu 2 zostanie złożony "najszybciej jak to jest możliwe".
Jak informował w połowie maja rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego Piotr Kaczmarski, producent został wezwany do uzupełniania dokumentacji. Alstom ma miesiąc na uzupełnienie niezbędnych dokumentów, licząc od momentu dostarczenia decyzji UTK w tej sprawie.
PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Prezes PKP Intercity nie chce odpowiadać na pytania. "Nie pomagają w rozmowach z Alstomem"

TVN24 Biznes i Świat/x-news

Dziennik Gazeta Prawna, PAP, Abo