Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Anna Borys 24.06.2014

Pendolino nie mieści się na torach? PKP Intercity dementuje doniesienia prasowe

Informacje o usterkach pociągu Pendolino są nieprawdziwe - twierdzą przedstawiciele PKP Intercity. To reakcja na doniesienia "Dziennika Gazety Prawnej".
PendolinoPendolino PKP Intercity

Opisuje ona incydent, do którego miało dojść w Warszawie. Skład wjeżdżając na Dworzec Centralny, miał otrzeć się o jeden z filarów podtrzymujących strop. Miał też uszkodzić urządzenia na linii średnicowej. Zdaniem gazety, to dowód na wadliwą konstrukcję, która jest niedostosowana do standardów obowiązujących na polskich torach.
Informacjom zdecydowanie zaprzecza rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska. Twierdzi, że do incydentu nie mogło dojść, bo pociąg nie przejeżdżał przez Dworzec Centralny ani linię średnicową. Uważa ona, że publikowanie takich informacji jest wprowadzaniem w błąd.

PKP nalicza kary Alstomowi - 4 mln euro miesięcznie

Prezes PKP Intercity Marcin Celejewski przyznał, że spółka nalicza kary za spóźnienie włoskiemu Alstomowi, producentowi zamówionych przez polskiego przewoźnika Pendolino.

Składy powinny być dostarczone wraz z homologacją do 6 maja. - Kara wynosi ok. 4 mln euro miesięcznie, obecnie mamy 1,5 miesiąca opóźnienia, więc kary sięgają 6 mln - precyzuje Celejewski. Według jego przewidywań łączna wysokość kar dla Alstomu, które przekazane zostaną do arbitrażu międzynarodowego, wynosi 14-15 mln euro.

Propozycja PKP została odrzucona
-  Złożyliśmy partnerską propozycję, rozwiązującą wszystkie problemy i umożliwiającą wprowadzenie składów w grudniu. Niestety została ona odrzucona - poinformował Celejewski.
Celejewski wyjaśnił, że propozycja złożona francuskiemu koncernowi polegała na "dwustopniowej homologacji" oraz skierowaniu do sądu arbitrażowego kwestii kar za nieterminowe dostarczanie pociągów.
- Będziemy skłonni odebrać pociągi, które będą jeździć z prędkością 250 km/h, są zgodne z polską infrastrukturą kolejową, będą miały certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego oraz będą współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS1 - dodał.

PKP Intercity o Pendolino: nie zrywamy kontraktu z producentem pociągów >>>

Polski przewoźnik kupił Pendolino 3 lata temu. Po polskich torach jeździć będzie 20 pociągów. Ich koszt to 400 milionów euro. Producent pociągów zobowiązał się także do budowy bazy utrzymania technicznego składów. Łączne koszty kontraktu obejmujące także serwis szacowane są na 665 milionów euro.

Eksperci o spóźnionym Pendolino: Zagrożenie dla PKP Intercity

TVN24 Biznes i Świat/x-news

IAR, PAP, abo