Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 27.06.2014

Kolej na wakacje: nowe połączenia, ale i liczne remonty

Cztery godziny z Warszawy nad morze i ponad trzy godziny do Krakowa. Cały tabor w stanie gotowości. Kolejarze mobilizują siły przez wakacyjnym szczytem
Kolej na wakacje: nowe połączenia, ale i liczne remontyBardrock/CC
Posłuchaj
  • Maciej Dutkiewicz z Polskich Linii Kolejowych o remontach w czasie wakacji (IAR)
  • Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska radzi w wakacje nie odkładać kupna biletów na ostatnią chwilę (IAR)
Czytaj także

W letnim rozkładzie pojawiło się 30 dodatkowych połączeń, które mają rozładować tłok na najbardziej uczęszczanych trasach.

Zarówno przewoźnikom, jak i pasażerom życie będą utrudniać liczne remonty na torach. Maciej Dutkiewicz z Polskich Linii Kolejowych przyznaje, że jest ich bardzo dużo. Prace są cały czas prowadzone na linii prowadzącej ze stolicy do Trójmiasta, a także na północnym odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej, która łączy Warszawę z Katowicami i Krakowem. Efektem jest wydłużony czas podróży do ponad trzech godzin. Prace trwają także na tak zwanej linii skierniewickiej oraz na linii z Krakowa do Przemyśla.

Dodatkowe pociągi szykuje PKP Intercity

Największy przewoźnik dalekobieżny, PKP Intercity ma do dyspozycji 1500 wagonów. Jedna trzecia z nich jest klimatyzowana. Rzeczniczka przewoźnika Zuzanna Szopowska mówi, że w razie bardzo dużego zainteresowania można podłączyć dodatkowe wagony. Radzi jednak, by nie kupować biletów na ostatnią chwilę, bo może to obniżyć komfort podróży, ponieważ przewoźnik tuż przed planowanym odjazdem dostaje informacje o liczbie pasażerów i ma ograniczone możliwości podłączenia dodatkowych wagonów.
Dyrektor biura sprzedaży PKP Intercity Piotr Szajczyk zapewnił podczas piątkowej konferencji prasowej, że przewoźnik jest przygotowany na sezon letni. - Przygotowaliśmy ponad 1,5 tys. wagonów, z czego jedna trzecia jest wyposażona w klimatyzację. Wszystkie wagony przeszły także przegląd techniczny - powiedział. Klimatyzowanych wagonów ma w kolejnych latach cały czas przybywać. Pasażerowie będą mogli z nich skorzystać głównie na trasach prowadzących nad morze czy do Zakopanego. Szajczyk dodał, że zupełnie nowym taborem pasażerowie pojadą na trasie Przemyśl-Szczecin i Wrocław-Gdynia.
Przewoźnik na czas wakacji przygotował dla pasażerów trzydzieści dodatkowych połączeń. Więcej składów będzie jeździło m.in. do morskich kurortów jak Świnoujście, Kołobrzeg, Ustka, Łeba, Hel, jak i na południe Polski - do Szklarskiej Poręby, Jeleniej Góry, Wisły, Zakopanego czy do Krynicy. Od soboty zacznie kursować m.in. jeden z najpopularniejszych wakacyjnych pociągów - EIC Jantar na Hel.

Mobilni informatorzy na dworcach
Jak dodała Szopowska, do pociągów regularnie kursujących na popularnych trasach będą dostawiane dodatkowe wagony. Według niej dodatkowe wagony będą również dostawiane w trakcie letnich szczytów przewozowych. Pasażerom na 19 największych dworcach będą pomagali mobilni informatorzy, od których będzie można otrzymać informację nt. rozkładu jazdy czy peronu, z którego odjeżdżać będzie pociąg. Informatorzy pojawią się ponadto w kurortach: Międzyzdrojach, w Helu, Jastarni, we Władysławowie.
Szajczyk poinformował ponadto, że na pasażerów PKP Intercity będą czekały również wagony wyposażone w wi-fi. Trzydzieści takich składów ma wyjechać właśnie w te wakacje na trasy do Krakowa, Katowic, Poznania i Trójmiasta. Do końca roku na 120 dworcach pasażerowie będą mogli skorzystać także z bezpłatnego internetu. Na razie taka możliwość istnieje na 60 stacjach.

Tam, gdzie nie można dotrzeć pociągiem, będą kursować autobusy
Przewoźnik uruchomi także dodatkowe połączenia autobusowe z miejscowościami, do których nie można dotrzeć pociągiem. Takie busy będą kursowały między Malborkiem i Krynicą Morską oraz między Krakowem a Ustrzykami Górnymi.

Jakub Karnowski, prezes zarządu PKP SA: modernizujemy infrastrukturę, wykorzystujemy dotacje, nadrabiamy zaległości.

Źródło: Agencja TVN/x-news

IAR/PAP, awi