Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Wiśniewska 04.07.2014

Jak hipermarkety dbają o środowisko?

Handel to branża, która coraz mocniej bierze pod uwagę działania związane z ochroną środowiska.
Zakupy w supermarkecieZakupy w supermarkecieGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O tym, jak sklepy wielkopowierzchniowe chronią środowisko, mówił w Radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości Tadeusz Plewa z jednej z największych sieci handlowych /Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Sklepy wielkopowierzniowe zatrudniają łącznie około 450 tysięcy pracowników. Wartość sprzedaży w tym sektorze rynku to około 325 miliardów złotych rocznie, co stanowi prawie 48 procent sprzedaży handlu detalicznego ogółem.

Oszczędzanie energii

Konkretne przykłady działania handlu na rzecz ochrony środowiska podaje Tadeusz Plewa z jednej z największych sieci handlowych. Jak mówi, w ciągu ostatnich trzech lat jego firma zaoszczędziła prawie 50 proc. zużycia energii.

- Osiągnęliśmy to dzięki programowi edukacji naszych pracowników oraz klientów. Uczyliśmy ich, w jaki sposób oszczędzać energię oraz budowaliśmy ich świadomość. Poza tym zastosowaliśmy najnowocześniejsze urządzenia, chodzi o energetyczny system zarządzania budynkami – wyjaśnia Plewa.

Nowoczesne chłodnictwo

W sklepach wielkopowierzchniowych na ogół żywność stanowi duży procent obrotu, jest to więc bardzo ważny towar. Jego chłodzenie jest zatem bardzo istotne. Jak się okazuje i tu można zaoszczędzić, działając na rzecz ochrony środowiska.

- Chłodnictwo to prawie 50 proc. zużycia naszej energii elektrycznej. To również bardzo istotne zagrożenie środowiskowe ze względu na wycieki środka chłodniczego – mówi Plewa. - Do roku 2015, a najpóźniej do 2016, chcemy, aby wszystkie nasze urządzenia pracowały na najnowocześniejszych środkach chłodzących, opartych na CO2 – dodaje.

Gospodarka odpadami i przekazywanie żywności

- W mojej firmie praktycznie nic nie wyrzucamy. Począwszy od palet, poprzez opakowania, po papier wszystko zostaje przekazane do recyklingu – wyjaśnia Plewa.

W sklepach wielkopowierzchniowych zazwyczaj nie sprzedaje się całej żywności, traci ona datę ważności.

- Od lat oczekiwaliśmy na to, żebyśmy mogli oddawać żywność, nie dopłacając do niej. Tak się też stało. Jako jedna z pierwszych firm nawiązaliśmy kontakt z bankiem żywności i przekazujemy część jedzenia – mówi Plewa. - Pracujemy nad rozwiązaniami, aby w sposób kontrolowany móc przekazywać 100 proc. żywności – dodaje.

Edukacja klientów

Ważną rolą handlu jest również edukacja klientów.

- Głównymi klientami mojej firmy są profesjonaliści, czyli ludzie prowadzący swój biznes, również własne sklepy. Poprzez to, w jaki sposób pracujemy nad rzecz ochrony środowiska, pokazujemy naszym klientom, jak powinni robić to u siebie – mówi Plewa.

Sklepy małe i duże chcą dbać o środowisko, bo wdrażane programy oszczędzania energii czy zagospodarowywania odpadów przynoszą im korzyści.

Elżbieta Mamos, awi