Logo Polskiego Radia
PAP
Jarosław Krawędkowski 29.10.2014

Apple najbardziej innowacyjną firmą świata

Firma Apple to najbardziej innowacyjna korporacja świata - wynika raportu "50 najbardziej innowacyjnych korporacji świata 2014" firmy konsultingowej Boston Consulting Group, który został zaprezentowany w środę w Warszawie. Blisko połowa z nich pochodzi z USA.
Apple najbardziej innowacyjną firmą świataboredpanda.com

To dziewiąta edycja raportu. Na kolejnych miejscach znalazły się takie firmy jak Google, Samsung, Microsoft, IBM, Amazon, Tesla, Toyota, Facebook. Pierwszą dziesiątkę zamyka firma Sony.

Innowacyjny świat zdominowały USA, Europę - Niemcy
Blisko połowa firm (24)z rankingu wywodzi się z USA a największą grupę wśród nich stanowią spółki technologiczne(12). Z kolei w Europie to Niemcy są wskazywane przez autorów raportu, jako kraj, z którego pochodzi najwięcej innowacyjnych firm. Z tego kraju wywodzi się 7 firm, a wśród nich dominują firmy motoryzacyjne(5). Łącznie z Europy w raporcie znalazło się 13 firm. Azjatyckie firmy uwzględnione w raporcie są z Japonii, Chin i Korei Południowej.

Innowacyjne rady dla polskich firm

W raporcie znalazły się także zalecenia dla polskich firm jak rozwijać innowacyjność. Tomasz Mrozowski z ekspert BCG podkreślił, że bardzo ważne jest, aby firmy miały opracowane przejrzyste strategie, które zakładałyby m.in. wydzielenie z firmy zespołu zajmującego się szukaniem innowacyjnych pomysłów. Nie powinien on podlegać kryteriom ocen związanej z bieżącą działalnością firmy.

Strategia powinna także zakładać, szerokie podejście do szukania innowacyjnych pomysłów, a nie skupiać się na rozwiązaniu jednego problemu.
Firmy powinny także akceptować ryzyko związane z szukaniem i testowaniem innowacyjnych pomysłów. Jak zaznaczył Mrozowski, ich szefostwo powinno mieć świadomość, że część pieniędzy przeznaczonych na innowacje nie zwróci się, bo część pomysłów okaże się chybiona. – Trzeba akceptować, że część pieniędzy nie przyniesie zysku, że zainwestujemy w projekty, które nie przyniosą zysku firmie. Ale tylko w taki sposób można stworzyć innowacyjne produkty - mówił.
Szukanie innowacyjnych pomysłów powinno także opierać się na ścisłej współpracy z uczelniami, śledzeniu tego, co robią liderzy w danej branży. Ważna jest także współpraca z klientami na wczesnych etapach tworzenia innowacyjnych rozwiązań czy produktów i uwzględnianie ich potrzeb i uwag. W firmie powinien być także dyrektor albo członek zarządu odpowiedzialny za innowacyjność,  wskazał ekspert.
Badanie "50 najbardziej innowacyjnych korporacji świata 2014" opierało się na rozmowach z 1500 menedżerami najwyższego szczebla odpowiedzialnymi za innowacje a także analizie wskaźników ekonomicznych firm.

PAP, jk