Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 12.11.2014

1,2 mln euro dla byłych pracowników Fiata w Polsce. Tyle proponuje KE

Komisja Europejska zaproponowała przekazanie Polsce 1,2 mln euro z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG). Pieniądze mają być przeznaczone na pomoc 777 pracownikom zwolnionym przez producenta samochodów Fiat Auto Poland.
FiatFiatmateriały prasowe, Fiat
Posłuchaj
  • Fundusze te pomogą osobom zwolnionym znaleźć nową pracę , a także odpowiednie szkolenia. Jest to bardzo konkretny wyraz solidarności Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - powiedziała rzeczniczka KE Mina Andreeva (IAR)
Czytaj także

- Fundusze te pomogą osobom zwolnionym znaleźć nową pracę , a także odpowiednie szkolenia. Jest to bardzo konkretny wyraz solidarności Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - powiedziała rzeczniczka Komisji Mina Andreeva.
Polska wystąpiła o wsparcie po zwolnieniu 1 079 pracowników przez przedsiębiorstwo Fiat Auto Poland S.A. i jego dostawców. Zwolnienia dotyczyły przede wszystkim województwa śląskiego. Działania współfinansowane z unijnego funduszu skierowane są do pracowników uznanych za najbardziej potrzebujących. Wniosek w tej sprawie zostanie teraz przekazany do zatwierdzenia Parlamentowi Europejskiemu i krajom członkowskim.

Całkowity koszt pakietu działań szacowany jest na 2,5 mln euro, z czego połowę ma pokryć EFG. Wniosek w tej sprawie zostanie teraz przekazany do zatwierdzenia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie UE (krajom członkowskim).
Konsekwencje malejącego udziału UE w rynku przemysłu motoryzacyjnego
Według danych Komisji przedsiębiorstwo Fiat Auto Poland poniosło konsekwencje malejącego udziału UE w rynku przemysłu motoryzacyjnego. W latach 2007-2012 produkcja samochodów osobowych w UE zmniejszyła się z 17,10 mln sztuk do 14,61 mln sztuk (spadek o 14,6 proc.), natomiast w skali ogólnoświatowej zwiększyła się z 53,05 mln sztuk do 63,07 mln sztuk (wzrost o 18,9 proc.) - informuje KE. To doprowadziło do zmniejszenia udziału Unii w światowej produkcji samochodów z 32,2 proc. do 23,2 proc. (spadek o 28,2 proc. mierzony wielkością produkcji).
Komisja ocenia, że Fiat Auto Poland próbował dostosować produkcję do popytu na rynku i zoptymalizował liczbę pracowników, aby zachować konkurencyjność i zwiększyć swoje szanse jako producent nowych modeli samochodów. Te starania nie przyniosły jednak efektu, ponieważ grupa Fiat postanowiła przenieść produkcję modelu Panda Classic do Kampanii we Włoszech od stycznia 2013 r., co spowodowało masowe zwolnienia w przedsiębiorstwie Fiat Auto Poland i u jego dostawców - wyjaśnia KE.
Obszarem dotkniętym zwolnieniami jest województwo śląskie. Negatywne skutki zwolnień w Fiat Auto Poland są szczególnie odczuwalne w Tychach. Byli pracownicy przedsiębiorstwa Fiat Auto Poland i jego dostawców stanowią jedną dziesiątą wszystkich bezrobotnych mieszkających w tym regionie.

General Motors inwestuje w Tychach w produkcję nowoczesnych silników.


Źródło: General Motors/x-news

IAR/PAP, awi