Logo Polskiego Radia
PAP
Jarosław Krawędkowski 06.12.2014

PKP PLK zakończyły remont „protezy” dla polskiego Pendolino

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła remonty na tzw. protezie koniecpolskiej, czyli połączeniu Centralnej Magistrali Kolejowej z Opolem przez Częstochowę i Lubliniec. Od 14 grudnia br. pojadą tamtędy m.in. pociągi pendolino z Warszawy do Wrocławia.
Pociągi, taksówki i promy będą strajkować przez cały dzień Pociągi, taksówki i promy będą strajkować przez cały dzieńMat. prasowy Elstom

Czas ich przejazdu docelowo (m.in. po zakończeniu wszystkich prac na Centralnej Magistrali Kolejowej - CMK) ma wynieść 3 godziny i 45 minut. Obecnie pociągi z Warszawy do Wrocławia jeżdżą najszybciej przez Poznań - ok. 5 godzin i 10 minut. Trasa przez Katowice zajmuje ok. 5 godzin i 50 minut.

„Proteza” ma 150 km
– Rewitalizacja trasy Koniecpol-Częstochowa-Opole, będącej częścią połączenia Warszawa-Wrocław, jest już zakończona - poinformował w piątek Maciej Dutkiewicz z PKP PLK.

Pendolino na zakręcie. Pod Malborkiem jeszcze brak odpowiednich torów

Źr. TVP/x-news

Współfinansowane unijnymi środkami inwestycje obejmowały przede wszystkim kompleksowe remonty tworzących "protezę" linii kolejowych o łącznej długości ok. 150 km.

Na „protezie” Pendolino pojedzie od 120 do 160 km/h
Dzięki remontom pociągi pendolino między zjazdem z CMK w Żelisławicach koło Koniecpola, a miejscowością Fosowskie w woj. opolskim pojadą z prędkością do 120 km/h, natomiast od Fosowskich do Opola - 160 km/h. Trasę tę mają wykorzystywać też niektóre kursy z Krakowa do Wrocławia - skracając podróż w tej relacji z obecnych 5 godzin (m.in. wskutek remontowanego od lat odcinka Kraków-Katowice) do ok. 3 godzin.
Zasadniczą część "protezy koniecpolskiej" remontowano od wiosny 2013 r. W marcu 2013 r. zawarto umowę na rewitalizację odcinka między Częstochową a Fosowskimi, w połowie kwietnia podpisano umowę na część szlaku między Częstochową Stradomiem a Koniecpolem. Od kwietnia ub. roku trwała też rewitalizacja linii Fosowskie-Opole. Odcinek międzynarodowej linii E30 między Opolem i Wrocławiem został zmodernizowany już wcześniej.
Jako ostatnia remontowana była brakująca część szlaku na odcinku Częstochowa Stradom-Koniecpol. Rozstrzygnięty pod koniec ub. roku przetarg określał datę ukończenia tam robót na 28 listopada.
Zakres prac na praktycznie całej "protezie koniecpolskiej" objął - prócz infrastruktury torowej - m.in. 32 perony. Zostały one podwyższone i dostosowywane do potrzeb niepełnosprawnych, a także wyposażone w nowe wiaty i obiekty małej architektury (prócz dworca w Częstochowie Stradomiu będą wykorzystywane w ruchu regionalnym).
Prace objęły też sieć trakcyjną wraz z bramami i słupami do jej podtrzymywania, remonty blisko 130 obiektów inżynieryjnych, jak wiadukty, mosty i przepusty, a także modernizację ponad 75 przejazdów kolejowo-drogowych.
Odcinek "protezy koniecpolskiej" między Koniecpolem i Lublińcem jest dwutorowy, między Lublińcem i Opolem - jednotorowy.

PAP, jk