Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Anna Wiśniewska 02.02.2015

Prezes PKP Cargo o programie dobrowolnych odejść: większe zainteresowanie niż oczekiwaliśmy

3 tysiące pracowników PKP Cargo skorzystało z Programu Dobrowolnych Odejść. Program cieszył się większym zainteresowaniem niż oczekiwano - przyznaje Adam Purwin, prezes spółki.
Adam Purwin, prezes PKP CargoAdam Purwin, prezes PKP CargoMateriały prasowe PKP Cargo
Posłuchaj
  • Adam Purwin, prezes PKP Cargo, w audycji Wydarzenia dnia w gospodarce, na antenie PR24, mówił o Programie Dobrowolnych Odejść, płacy minimalnej w Niemczech i inwestycjach spółki /Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

- Początkowo zakładaliśmy, że z Programu Dobrowolnych Odejść skorzysta 1000 – 1300 osób. Udało nam się przeprowadzić skuteczną akcję informacyjną i zaproponować naszym pracownikom dobre warunki, na jakich rozstawaliśmy się. W związku z tym jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że firma odchudzona  już od dzisiaj przystępuje do realizacji swojej międzynarodowej strategii – mówi Adam Purwin.

W spółce obowiązuje Pakt Gwarancji Pracowniczych

W PKP Cargo obowiązuje zawarty przed debiutem giełdowym Pakt Gwarancji Pracowniczych, który niemal 95 procentom załogi daje 4- lub 10-letnie gwarancje zatrudnienia. W warunkach obowiązywania paktu pracownicy objęci 10-letnią gwarancją zatrudnienia otrzymali w ramach PDO gratyfikację w wysokości do 36 miesięcznych pensji, pracownicy objęci 4-letnią gwarancją - do 14 miesięcznych pensji. Pracownicy nie objęci PGP uzyskują gratyfikację w wysokości do 8 pensji.

Problem z płacą minimalną w Niemczech

Prezes Purwin odniósł się także do kłopotów przewoźników drogowych z płacą minimalną w Niemczech.

- Stosunkowo mała liczba maszynistów PKP Cargo wyjeżdża na teren Niemiec. Myślę jednak, że to jeden z elementów, który pokazuje, jak duży potencjał ma kolej przed sobą. Mam nadzieję, że duża część ładunków, które dzisiaj transportowane są na drogach, docelowo trafi na kolej. Przygotowujemy się do przejęcia części transportu – mówi prezes PKP Cargo.

Ambitne plany PKP Cargo

Plany PKP Cargo są ambitne. Na razie spółka czeka na zgodę urzędów antymonopolowych w sprawie przejęcia czeskiej spółki Advanced World Transport. Nasz przewoźnik wyda na tę akwizycję 445 mln zł.

- To jest pierwsze wejście kapitałowe polskiego przewoźnika za granicę. Jesteśmy drugą największą firmą w Unii Europejskiej i chcemy rosnąć poza granicami – mówi Adam Purwin. – Strategią firmy jest zbudowanie bardzo silnej pozycji na korytarzu transportowym pomiędzy Morzem Bałtyckim a Adriatykiem. To jest pierwszy krok na drodze zbudowania kompleksowego łańcucha logistycznego, którym mamy nadzieję połączyć polskie, bardzo dynamicznie rozwijające się porty z portami chorwackimi – dodaje.

Jak poinformowała spółka w komunikacie, PKP Cargo i KGHM Polska Miedź S.A. zawarły w poniedziałek wstępne porozumienie, na podstawie którego PKP Cargo obejmie 49 proc. udziałów w spółce Pol-Miedź Trans (PMT), obecnie w całości należącej do KGHM. Intencją obu stron jest finalizacja transakcji w drugim kwartale 2015 roku.

Sylwia Zadrożna, awi

/