Logo Polskiego Radia
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 12.06.2015

Pendolino pomaga PKP: kolej odzyskuje pasażerów

Wreszcie Polskie Koleje Państwowe przestały tracić pasażerów - mówił dzisiaj na antenie radiowej Jedynki prezes Zarządu PKP SA Jakub Karnowski.
Posłuchaj
  • Dzięki Pendolino polskie koleje zaczynają odzyskiwać pasażerów. jak zamierzają wygrać z autostradami i liniami lotniczymi mów i radiowej Jedynce prezes Zarządu PKP SA Jakub Karnowski./Robert Lidke, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Jak poinformował, od początku roku PKP Intercity, która od grudnia ubiegłego roku wprowadziła na polskie tory Pendolino, notuje zwiększona liczbę pasażerów. W maju to już było o 26 procent więcej, liczone rok do roku.

Prezes podkreśla, że pierwszy polski szybki pociąg nie jest tylko dla bogatych – w ofercie ma bilety poniżej 50 zł, a dla studentów za połowę tej ceny, do głównych miast w Polsce.

Kolej zaczyna walkę z liniami lotniczymi i autostradami

Jak tłumaczy, to efekt olbrzymiego zwiększenia nakładów w ciągu ostatnich trzech lat na infrastrukturę kolejową, dzięki czemu na wyremontowanych torach pociągi, w tym nie tylko Pendolino, mogą przewozić pasażerów zdecydowanie szybciej. Prezes wylicza, że już na 10-11 proc. tras, po których jeździ Pendolino, pociągi poruszają się ponad 200 km na godzinę.

Od 14 czerca wakacyjny rozkład PKP
kolej free 1200.jpg
Od 14 czerwca rusza wakacyjny rozkład jazdy na kolei. Z nowymi pociągami i remontami
Dodatkowe pociągi i dużo utrudnień w ruchu. Tak w największym skrócie prezentuje się wakacyjny rozkład jazdy na kolei, który wchodzi w zycie 14 czerwca.

–To sprawia, że zaczynamy walkę o odzyskanie pozycji w systemie komunikacyjnym złożonym z autostrad, dróg krajowych oraz tanich linii lotniczych – mówi prezes Karnowski.

PKP Intercity osiągnie rentowność w 2017 r.

Sukces frekwencyjny PKP Intercity ma przełożyć się na rentowność tej spółki będącej częścią Grupy PKP. Jak zapewnia prezes Karnowski, przewidywania mówią o odzyskaniu rentowności w 2017 r. Wpływ na nią na razie mają olbrzymie wydatki na infrastrukturę i tabor.

Zdaniem Jakuba Karnowskiego za kilkanaście lat w polskim transporcie kolejowym tylko infrastruktura techniczna pozostanie w rękach państwa.

Robert Lidke, jk