Logo Polskiego Radia
PAP
Jarosław Krawędkowski 16.10.2015

Rail Baltica: Litwini zakończyli budowę pierwszego odcinka kolei z Polski do Kowna. Czekają na Polaków

W Kownie oficjalnie otwarto pierwszy odcinek transeuropejskiej kolei Rail Baltica - od granicy z Polską do Kowna. Unijna komisarz Violeta Bulc wskazała, że jest to pierwszy krok ku integracji przestrzeni transportowej państw bałtyckich z UE.

̶ To jest bardzo ważny projekt pozwalający na integrację państw bałtyckich ze wspólną przestrzenią transportową, projekt otwierający nowe możliwości współpracy regionalnej - powiedziała obecna na piątkowej uroczystości komisarz Unii Europejskiej ds. transportu Violeta Bulc.

1. odcinek Rail Baltica kosztował ponad 364 mln euro

Budowę pierwszego odcinka kolei Rail Baltica od granicy z Polską do Kowna rozpoczęto w marcu 2013 roku. Koszty budowy wyniosły 364,5 mln euro, w większości z funduszy UE.

Na odcinku ok. 120 km położono w sumie 233 km nowych torów. Uporządkowano bądź zbudowano 10 stacji kolejowych, 20 peronów, 19 mostów, cztery wiadukty, 40 przejazdów kolejowych.

Otwarcie linii po zakończeniu prac po stronie polskiej – od Białegostoku do granicy z Litwą

Otwarcie ruchu pasażerskiego i kolejowego na nowym odcinku będzie zależało od tego, jak szybko strona polska zakończy prace na swym terytorium - zaznaczył w piątek premier Litwy Algirdas Butkeviczius.

̶ Polska jak najszybciej powinna zmodernizować odcinek kolejowy z Białegostoku do granicy z Litwą, gdyż obecnie na tym odcinku dozwolona jest zbyt mała prędkość” - powiedział premier, przypominając, że transeuropejska kolej Rail Baltica wymaga szybkości co najmniej 160 km/h.

Litwini proszą KE o przyspieszenie Polaków

Podczas piątkowego spotkania z komisarz Violetą Bulc premier Algirdas Butkeviczius poprosił komisarz o wpłynięcie na przyśpieszenie prac po stronie polskiej.

Polska modernizuje swój odcinek już od roku

Polska od roku modernizuje swój odcinek Rail Baltica, czyli część międzynarodowego korytarza kolejowego E 75, który łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. Jest to ponadto jedyne połączenie kolejowe Litwy, Łotwy, Estonii z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

Teraz ruszy budowa 2. odcinka z Kowna na Łotwę

Po stronie litewskiej obecnie będą prowadzone prace na budowie drugiego odcinka z Kowna do granicy z Łotwą.

PAP, jk