Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 12.09.2016

Polska Strategia Kosmiczna już jest. Ale co z kadrami?

Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz przedstawiła dziś założenia Polskiej Strategii Kosmicznej. Ma to być część Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Posłuchaj
  • O Polskiej Strategii Kosmicznej, jakie ma ona znaczenie dla polskiej gospodarki, jak wykształcić kadry dla tego rynku, mówi w Polskim Radiu 24 prof. Iwona Stanisławska, dyrektor Centrum Badań Kosmicznych. /Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Polski przemysł kosmiczny potrzebuje wsparcia.

Przemysł kosmiczny ma wpływ na życie każdego obywatela

Jak mówi prof. Iwona Stanisławska, dyrektor Centrum Badań Kosmicznych, przemysł kosmiczny jest w tym momencie jednym z najważniejszych motorów rozwoju gospodarki. Co więcej, ma on ogromny wpływ na życie codzienne każdego człowieka.

I wymienia GPS, telefonię komórkową, przekazy satelitarne z drugiego końca świata.

̶  Nawigacja, energetyka, geodezja – to praktycznie wszystkie działy, które zależą od tego co się dzieje w kosmosie i jak jest on wykorzystywany – mówi prof. Iwona Stanisławska.

Polska stawia na przemysł kosmiczny

Jednym z elementów zaprezentowanej strategii kosmicznej ma być zwiększenie składki do Europejskiej Agencji Kosmicznej, a także wzmocnienie konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego. Prof. Stanisławska zgadza się, że działania w tym kierunku są niezbędne.

̶  Zależy nam, aby w Polsce powstał przemysł kosmiczny, oferujący wszystkim działom gospodarki nowe technologie oraz szersze informacje – mówi gość Polskiego Radia 24.

W kosmos poleci polski satelita?

Projekt strategii kosmicznej zakłada też wsparcie budowy polskiego satelity.

̶  To najwyższy czas - mówi prof. Stanisławska.

Jak podkreśla, Polska jest już gotowa do produkcji takiego satelity.

̶  Nie chcemy go kupować, ani sprowadzać jego części – mówi.

Polska nie ma jeszcze kadr do budowy przemysłu kosmicznego

Ważne jest także, by budować kadry. A tych, jak mówi gość PR 24, w Polsce jeszcze nie ma.

Jak zauważa, w wielu polskich uczelniach otwierane są kierunki kosmiczne, ale to nie oznacza, że one wystarczą do wykształcenia osób potrzebnych na kosmicznym rynku.

Według danych amerykańskiej Space Foundation, globalne obroty sektora kosmicznego w 2015 r. wyniosły ok. 330 mld dolarów. Według szacunków ESA, łączne nakłady rządowe na działalność kosmiczną w Europie w 2014 roku wyniosły 8,3 mld euro.

Karolina Mózgowiec, jk