Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Borys 05.01.2017

W którym kierunki pójdą zmiany w handlu?

Polski handel zmienił się ogromnie w ciągu minionych 25 lat. Pojawiły się hipermarkety, i dyskonty. Czy obecna struktura rynku jest trwała?
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneEASTNEWS
Posłuchaj
  • O zmianach w handlu w audycji Po pierwsze gospodarka radiowej Jedynki (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Andrzej Faliński, ekspert rynku handlu uważa, że  ten rynek będzie się bardzo zmieniał.

- Handel będzie rozwijał się wszystkimi formatami, dwa z nich napędzają cały rynek. Jedna część to powierzchnie średnie, czyli dyskonty i supermarkety, drugi segment to franczyza, która będzie się bardzo mocno modernizować – uważa gość.

Różne kierunki rozwoju

Robert Krzak z Forum Polskiego Handlu także uważa, że zmiany będą, ale pójdą nieco w innym kierunku

- Hipermarkety będą miały stagnację z lekką tendencją spadkową, dyskonty będą rosły do 40 proc. udziału w rynku, sklepy convenience też będą rosły, bo ludzie cenią sobie czas. Zostaje pytanie, co stanie się z tym środkowym formatem, czyli supermarketami – zastanawia się rozmówca.

Co liczy się dla klienta

Z punktu widzenia klientów najważniejsza jest kwestia - jakie rozwiązanie, czyli jaki rodzaj sklepu, jest najwygodniejszy dla nas, w jakim najkorzystniej jest robić zakupy.

- Dla klienta najbardziej korzystna jest konkurencja wśród oferentów. To wymusza cięcie kosztów i niższe ceny. A dla klienta najważniejsze jest by kupić dobry towar w niskiej cenie – dodaje.

Obroty na rynku handlu detalicznego wynoszą według ostatnich dostępnych danych ponad 230 mld zł  i 2/3 tej kwoty zostało wygenerowane przez sklepy wielkopowierzchniowe.

Elżbieta Mamos, abo